Operaattorit

Jori Virtanen 23.9. 19:41

Asiakas vihastui Soneraan ja vaihtoi DNA:han - riitautus osui omaan nilkkaan

Colourbox

Soneran nettitikku ei toiminut uudessa tietokoneessa, joten asiakas teki kuluttajariitalautakuntaan valituksen. Lopputuloksena kuluttaja joutui maksamaan.

Kuluttajariitalautakunta otti käsittelyyn vihaisen asiakkaan tapauksen, jossa asiakas vaati Soneralta korvauksia toimimattomasta nettitikusta ja turhasta laskuttamisesta.

Tapaus ei edennyt asiakkaan toivomalla tavalla.

Kuluttajariitalautakunnan pöytäkirja kertoo, kuinka kyseinen asiakas hankki Soneralta nettitikun. Muutamaa kuukautta myöhemmin asiakas vaihtoi tietokonetta ja huomasi, että nettitikku ei enää toimikaan, kiitos yhteensopivuusongelmien tikun ja uuden koneen Windows 8 -käyttöjärjestelmän välillä. Soneran asiakaspalvelupiste totesi, että vika johtuu tietokoneesta eikä tikusta, ja koska he eivät huolla tietokoneita, asiakkaan tulisi vaihtaa tikku toiseen, kalliimpaan vaihtoehtoon.

Soneraan suivaantunut asiakas marssi DNA:n pakeille ja otti sieltä uuden nettitikun.

Tämän jälkeen Sonera ilmoitti asiakkaalle asiasta koituvat kustannukset: sata euroa kesken sopimuskautta tehdystä irtisanomisesta sekä loppusopimuskauden laitemaksut. Yhteensä korvaussumma kipusi 195 euroon.

Kimpaantunut kuluttaja vei tapauksen Kuluttajariitalautakunnan eteen, toivoen saavansa oikeutta ja hyvitystä saamastaan kohtelusta.

Toisin kävi.

Kuluttajariitalautakunta tutki asiaa ja totesi, että Sonera on tehnyt voitavansa. Soneran nettitikku oli toiminut asiakkaan aiemmassa tietokoneessa, joten nettitikku itsessään ei ollut syypää. Toimitusehtojen mukaisesti asiakas on itse vastuussa laitteista ja ohjelmistoistaan, eikä Sonera ole vastuussa tuotteiden yhteensopivuudesta.

Sonera oli kuitenkin tarjonnut asiakkaalle sekä uutta nettitikkua että uutta liittymätyyppiä, mutta tämä ei ollut valittajalle kelvannut. Sen sijaan hän halusi irtisanoa liittymän, huolimatta siitä koituvista kuluista.

Kuluttajariitalautakunnan yksimielisen päätöksen mukaan Sonera oli syytön, ja kiukutteleva asiakas saa syyttää tapahtumien kuluista vain itseään.

Lähde: Tivi

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö