Lihabrändit

Laura Kukkonen 21.3. 10:48

Atrian toimitusjohtaja näkee toivoa Brasilian lihakohussa - "Kuluttajat heräävät ajattelemaan"

Viime päivinä keskusteluihin noussut Brasilian mädän lihan vienti voi luoda uskoa kotimaiseen lihateollisuuteen.

Atria Suomen toimitusjohtaja Mika Ala-Fossi toivoo keskustelun lisäävän suomalaisen lihatuotannon arvostusta.

"Tällaiset kohut, jotka sinänsä ovat ikäviä, toivottavasti herättelevät suomalaista kuluttajaa siitä, että ne asiat, jotka meillä ovat kunnossa, eivät ole itsestään selviä. Niitä kannattaa arvostaa ja ne ovat aika ainutlaatuisiakin", Ala-Fossi sanoo M&M:lle.

"En usko, että tapaus lyö leimaa koko alalle. Pitää ymmärtää, että ruokamarkkinat ovat globaalisti isot. Ne ovat isoa bisnestä ja niiden taloudellinen merkitys on suuri. Se saattaa johtaa siihen, että tulee erilaisia menetelmiä ja toimintatapoja, jotka eivät käy yksiin ajattelutapamme kanssa."

Atrian Suomessa myytävä liha on täysin kotimaista, Ala-Fossi kertoo. Yhtiö on jo pidempään kampanjoinut kotimaisuuden korostamiseksi. Atria ei aio käynnistää erillistä kampanjaa Brasilia-jupakan vuoksi.

"Kotimaisuuden eteen tehty kampanjatyö on ollut meillä käynnissä jo pidemmän aikaa. Sitä työtä jatketaan."

Ala-Fossi ei ole lainkaan toiveikas sen suhteen, että kohun myötä myös kaukomailla tuotettu liha voisi pidemmällä aikavälillä olla entistä avoimemmin ja vastuullisemmin tuotettua.

"Toivoa sopii. Olisi kuitenkin hienoa, että suomalaiselle tuotantotavalle löytyisi markkinoita yhä laajemmin myös maan rajojen ulkopuolelta vientikohteista", Ala-Fossi pohtii.

Atrian tuotteiden myyntiin kohun ei ole ainakaan vielä nähty vaikuttavan. Ala-Fossi kertoo, että aihe herättää nyt paljon mielenkiintoa ja myös kysymyksiä lihatalolle.

"Tämä varmaan heijastuu [myyntiin] jonkin ajan päästä ja näkyy miten näkyy."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö