Mainonnan eettisyys

M&M 5.1. 16:35 päivitetty 3.3. 15:37

Auton tuulilasiin ei saanut kiinnittää mainosta - laki ja hyvä tapa kieltävät

Colourbox

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen pikaluottoyhtiölle, jonka mainoksia oli kiinnitetty autojen tuulilaseihin.

Yksityishenkilö pyysi Mainonnan eettiseltä neuvostolta lausuntoa tapauksessa, jossa pikaluottoyhtiön mainoslappuja oli kiinnitetty autojen tuulilaseihin. Lausunnon pyytäjä oli kokenut mainostajan, Amigo Capitalin toimineen tungettelevasti ja roskaavasti.

Neuvosto katsoi menettelyn eli mainoksien kiinnittämisen tuulilaseihin olleen hyvän tavan vastaista.

Korkein oikeus on aiemmassa päätöksessään katsonut, että mainoslappujen kiinnittäminen asuntojen ulko-oviin ja postilaatikoihin on hyvän tavan vastaista. Oikeus kielsi kyseisen menettelyn. Neuvosto toteaa, että lappujen kiinnittäminen yksityishenkilöiden autojen tuulilaseihin on rinnastettavissa tähän lainvastaiseksi katsottuun toimintaan.

"Mainoslappujen kiinnittäminen tuulilasiin tapahtuu yleensä laittamalla mainoslappu auton tuulilasinpyyhkimen sulan alle. Tällaisen menettelyn seurauksena tuulilasinpyyhkimen sulka saattaa rikkoutua. Lisäksi menettely aiheuttaa auton omistajalle tai haltijalle ylimääräistä vaivaa, kun hänen pitää poistaa sulan alla oleva mainoslappu. Osa autoilijoista kokee mainoslapun roskaksi, joka pitää hävittää", neuvosto toteaa lausunnossaan.

Mainostaja kiisti menetelleensä hyvän tavan vastaisesti ja pahoitteli aiheutunutta vaivaa. Lisäksi mainostaja kertoo, ettei tiennyt, miksi mainoksia oli päätynyt tuulilaseihin.

Neuvosto katsoo, että mainostaja on mainoksia kiinnittämällä pakottanut yksityishenkilöt vastaanottamaan kaupallisia viestejä "tavanomaisesta poikkeavalla tavalla". Samalla mainostaja on käyttänyt toisten omistamaa tai hallitsemaa ajoneuvoa omassa elinkeinotoiminnassaan luvatta sekä julkisena mainostilana välittääkseen markkinointiviestejään myös muille.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

26.09.2016 16:30

MTV valitsi Koskiselle seuraajat

MTV:n talous- ja strategiajohtajan pestistä lähteneen Jani Koskisen tehtävät on järjestely uudella tavalla. Nyt tontti on jaettu kahdelle johtajalle.