Mainonnan eettisyys

M&M 5.1.2016 16:35 päivitetty 3.3.2016 15:37

Auton tuulilasiin ei saanut kiinnittää mainosta - laki ja hyvä tapa kieltävät

Colourbox

Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen pikaluottoyhtiölle, jonka mainoksia oli kiinnitetty autojen tuulilaseihin.

Yksityishenkilö pyysi Mainonnan eettiseltä neuvostolta lausuntoa tapauksessa, jossa pikaluottoyhtiön mainoslappuja oli kiinnitetty autojen tuulilaseihin. Lausunnon pyytäjä oli kokenut mainostajan, Amigo Capitalin toimineen tungettelevasti ja roskaavasti.

Neuvosto katsoi menettelyn eli mainoksien kiinnittämisen tuulilaseihin olleen hyvän tavan vastaista.

Korkein oikeus on aiemmassa päätöksessään katsonut, että mainoslappujen kiinnittäminen asuntojen ulko-oviin ja postilaatikoihin on hyvän tavan vastaista. Oikeus kielsi kyseisen menettelyn. Neuvosto toteaa, että lappujen kiinnittäminen yksityishenkilöiden autojen tuulilaseihin on rinnastettavissa tähän lainvastaiseksi katsottuun toimintaan.

"Mainoslappujen kiinnittäminen tuulilasiin tapahtuu yleensä laittamalla mainoslappu auton tuulilasinpyyhkimen sulan alle. Tällaisen menettelyn seurauksena tuulilasinpyyhkimen sulka saattaa rikkoutua. Lisäksi menettely aiheuttaa auton omistajalle tai haltijalle ylimääräistä vaivaa, kun hänen pitää poistaa sulan alla oleva mainoslappu. Osa autoilijoista kokee mainoslapun roskaksi, joka pitää hävittää", neuvosto toteaa lausunnossaan.

Mainostaja kiisti menetelleensä hyvän tavan vastaisesti ja pahoitteli aiheutunutta vaivaa. Lisäksi mainostaja kertoo, ettei tiennyt, miksi mainoksia oli päätynyt tuulilaseihin.

Neuvosto katsoo, että mainostaja on mainoksia kiinnittämällä pakottanut yksityishenkilöt vastaanottamaan kaupallisia viestejä "tavanomaisesta poikkeavalla tavalla". Samalla mainostaja on käyttänyt toisten omistamaa tai hallitsemaa ajoneuvoa omassa elinkeinotoiminnassaan luvatta sekä julkisena mainostilana välittääkseen markkinointiviestejään myös muille.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Innovaatiot

27.03.2017 18:30

Voitto, Helsingin yliopisto ja SEK kehittivät uuden palvelun

Mediatoimisto Voitto ja Helsingin yliopisto ovat kehittäneet yhteistyössä uuden Unibot-palvelun. Kyseessä on Facebook-ympäristössä toimiva automaattinen, vuorovaikutteinen keskusteluohjelma, joka ohjaa nuoria käyttäjiä heitä kiinnostavien koulutusvaihtoehtojen äärelle.

Yrityskaupat

27.03.2017 12:30

Solita ostaa palvelumuotoilutoimisto Palmun

Digitaalisen liiketoiminnan asiantuntijayritys Solita ostaa yrityskaupassa palvelumuotoilutoimisto Palmun koko osakekannan. Solita ilmoitti yrityskaupasta maanantaina julkaisemassaan tiedotteessa.