Sisältömarkkinointi

Kaisa Saario 18.10.2016 07:01 päivitetty 18.10.2016 15:48

"Bloggaaja on ammattikuluttaja" - Babler hamuaa uutta asiakasvirtaa startupeista

A-lehdet Oy / Paula Virta ja Petri Mulari
Bablerin ja Zadaan kampanja palkittiin perjantaina The Blog Awards Finland 2016 -kilpailun gaalassa.

Bablerin startup-yhtiö Zadaalle suunnittelema blogiyhteistyökampanja palkittiin viime viikolla Blog Awardseilla. Toimitusjohtaja Tanja Ylinkankaan mukaan blogiyhteistöitä ajatellaan yhä liian kapeakatseisesti kampanjoina.

Blogiyhteistyö on monipuolisempi työkalu kuin monet markkinoijat ymmärtävät, sanoo viestintätoimisto Bableriin toimitusjohtaja Tanja Ylikangas.

"Blogiyhteistyötä ostetaan hyvin kampanjaluonteisesti", hän sanoo M&M:lle. "Pitkäjänteisellä yhteistyöllä bloggaaja pääsee kuitenkin syvemmälle asiakkaan asioihin ja vastaavasti asiakaskin hyötyy mielipidevaikuttajan näkemyksestä enemmän."

Blogiviestintään erikoistunut Babler kauppaakin asiakkailleen koreasti nimettyä osallistavan suosittelumarkkinoinnin konseptia. Sen ideana on, että bloggaajat osallistetaan mukaan jo ennen kuin markkinointikampanjan yksityiskohdat on lyöty lukkoon. Bloggaajilta voi löytyä kampanjaan esimerkiksi uusi viesti tai kulma.

Bablerin startup-yhtiö Zadaalle suunnittelemassa sisältömarkkinointikampanjassa bloggaajat otettiin mukaan myös tuotekehitykseen: bloggaajat kokeilivat Zadaa-sovellusta etulinjassa, ja sovellukseen tehtiin parannuksia heidän ehdotustensa perusteella ennen kuin he alkoivat markkinoida palvelua yleisöilleen. Kampanja vei viime perjantaina voiton Blog Awards -kilpailun The Blog Marketing Awards 2016 -kategoriassa.

Zadaan tapauksessa kyseessä oli uudenlainen palvelu, mobiilisovellus, jonka tarkoituksena on tehdä käytettyjen vaatteiden ostamisesta ja myymisestä helpompaa ja varmempaa kuin sosiaalisen median kirpputoreilla. Sovellus yhdistää ostajan ja myyjän koot ja takaa, että tuote saapuu perille.

Sovellus otti ensi askeleensa jo viime vuoden syksyllä, mutta helmikuussa, kun blogiyhteistyökampanja käynnistyi, sovellus oli vielä melko tuntematon.

"Kun on tällainen sovellusten uusi käyttötapa ja uusi toimintatapa, blogiympäristö mahdollistaa sen, että siitä voidaan puhua aika paljon: käytöstä, käyttämisestä ja kaikkiin siihen liittyvistä ominaisuuksista", Ylikangas sanoo.

Kilpailussa tarkastellulla helmi-heinäkuun aikavälillä 20 mukana ollutta bloggaajaa teki yhteensä 33 yhteistyösisältöä, ja lisäksi sisältöjä nostettiin bloggaajien some-kanavissa. Varsinaisia lukuja Zadaa ja Babler eivät suostu kertomaan, mutta Ylikankaan mukaan sovelluksen latausmäärät kahdeksankertaistuivat ja kuukausittainen liikevaihto kasvoi 42-kertaiseksi. Myös tavoitteena ollut laatumielikuvan vahvistaminen toteutui: arvokkaampien tuotteiden myynti nousi.

Liiketoiminnallisten tavoitteiden ylittyminen sai kiitosta myös Blog Awardsien tuomaristolta.

"Mietimme jopa, että tuotteistaisimme tällaisen tekemisen startupeille", Ylikangas sanoo.

Ammattikuluttajan rooli

Blogimarkkinointi nousi lokakuussa jälleen pinnalle, kun Atria vei joukon bloggaajia tutustumaan broilerikasvattamoon ja Atrian Nurmon tehtaaseen. Bloggaajien maksetun yhteistyön tuloksena syntyneet kirjoitukset herättivät kysymyksiä siitä, mikä bloggaajan rooli sisältöyhteistöissä on.

Ylikangas kutsuu bloggaajia "ammattikuluttajiksi".

"Bloggaaja ei ole toimittaja, vaan hän pitää sitä blogiaan yksityishenkilönä. Jokainen blogi on oma mediansa", hän sanoo.

Hän korostaa, että bloggaaja tuntee oman seuraajakuntansa kaikista parhaiten. Bloggaajan ammattitaitoa vaaditaan pohtimaan sitä, minkälaisia yhteistöitä blogiin voidaan tuoda ja miten näitä kannattaisi blogissa käsitellä, Ylikangas sanoo.

"Täytyy muistaa, että blogiyhteistyössä se menee edelleen niin, että sisältöjä, joita bloggaaja tuottaa, ei tuoteta maksavalle asiakkaalle vaan ostavalle kuluttajalle. On tärkeää, että sisältö, jota tehdään, on juuri kunkin bloggaajan oloista ja näköistä, aitoa."

Kampanjoiden suunnittelua helpottaa sekin, että laaja joukko blogivaikuttajia kuuluu Bablerin kanssa samaan Ida Fram Groupiin: Babler omistaa Suomen Blogimedian, ja viime kesänä se osti myös Bella-blogien liiketoiminnan.

Zadaa-sovelluksessa lähtötilanne oli mukava, sillä sovelluksessa on pohjimmiltaan kyse vaatteiden kierrättämisestä, joka ei ole yhtä herkkä aihe kuin lihateollisuus tai vaikkapa lääketeollisuus. Ylikankaan mukaan bloggaajat saivat sisältöjen luomiseen melko vapaat kädet: ennen sisältöjen julkaisua niistä käytiin läpi "vain faktat", eikä esimerkiksi sanoman sävyyn puututtu.

"Jotta bloggaaja pystyy suosittelemaan tuotetta tai palvelua ylipäätään, hänen täytyy olla sen takana ihan täysin."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

26.09.2017 13:01

Ylen huonot selitykset

Väliaikaisen päätoimittajan Marit af Björkestenin tapa puolustella virheitä ei vakuuttanut. Yle Uutisten uusi pomo voi ottaa mallia koripallokentiltä.

Kauppa

26.09.2017 13:41

Franchising-ketjut aikovat kasvaa roimasti

Franchising-alan tiistaina julkaiseman kasvuselvityksen mukaan alan yritykset ennakoivat selvästi ripeämpää kasvua kuin pk-yritykset keskimäärin.