Mainostajat

M&M 25.1. 09:05 päivitetty 3.3. 15:38

Botit syövät mainostajien pussista yli 7 miljardia dollaria

Colourbox

Tutkimuksen mukaan bottien osuus on etenkin videomainoksissa suuri.

Uusi tutkimus kertoo, että mainostajat menettävät tänä vuonna jopa 7,2 miljardia dollaria, eli noin 6,7 miljardia euroa erilaisten internet-bottien tähden.

Itse bottien määrä on pysynyt suhteellisen tasaisena, mutta kasvaneet menetykset johtuvat siitä, että verkossa vietetyn ajan määrä on kasvanut, kertoo The Drum.

Tämä kasvattaa puolestaan mainoshuijausten määrää kansainvälisesti yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan.

Tutkimuksessa havaittiin, että kamppailu hämääviä mainoskopioita vastaan ”ei mene hyvin”.

Tutkimuksen julkaissut Association of National Advertisers (ANA) katsookin, että mainostajat menettävät tällaisten bottien tähden tänä vuonna yli seitsemän miljardia dollaria.

ANAn toimitusjohtajan Bob Liodicen mukaan rahallinen menetys on massiivinen, eikä bottien vähentämiseksi ole onnistuttu tekemään tarpeeksi.

”Se myös alleviivaa tarvetta sille, että koko markkinoinnin ekosysteemin tulisi hoitaa mediasijoituksiaan paljon suuremmalla kurilla ja järjestyksellä vastatakseen tähän kehittyneiden huijareiden kasvavaan määrään”, Liodice sanoo.

Tutkimus perustui ANAn 49 jäsenen tutkimiseen sekä jopa 10 miljardin verkkomainosimitaation analyysiin yli 1 300 kampanjassa.

Tutkimuksessa havaittiin, että mainokset, jotka ostettiin käyttämällä ohjelmallisia mediaostoteknologioita, näyttivät korkeampia määriä huijausmainoksia, kuin suoraan ostetut mainokset.

Ohjelmallisissa mainoksissa oli 14 prosenttia enemmän botteja, kuin tutkimuksen muissa mainoksissa keskimäärin. Ohjelmallisissa videomainoksissa bottien määrä oli jopa 73 prosenttia korkeampi kuin muissa mainoksissa keskimäärin.

Mainokset

26.08.2016 14:35

Anna äänesi - mikä oli kesän paras aikkarimainos?

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu muuttui yleisöäänestykseksi aiemmin tänä vuonna. Nyt äänestysvuorossa ovat kesän mainokset. Kerro mikä on mielestäsi paras, mutta muista perustella äänesi.

Henkilö

26.08.2016 07:03

Älä hämärrä viestiä

Viestintätoimisto Riannon toimitusjohtajan Riitta Auvisen mukaan vika ei ole vastaanottajassa.