panimoala

Ville Perttula 13.9. 08:30

Carlsberg tiputtaa hiilidioksidipäästönsä nollaan – "Toivomme, että maailmanparantaminen näkyy ostopäätösten määrässä"

Talouselämä

Carlsberg Group haluaa päästä "nollaan" neljällä eri osa-alueella: hiilidioksidipäästöjen, vedenkäytön, vastuuttoman juomisen ja työtapaturmien määrässä vuoteen 2030 mennessä.

Yhdessä kohti nollaa, lukee Carlsberg Groupin esitteessä, jossa se kertoo uusista kestävän kehityksen ja yhteiskuntavastuun tavoitteista. "Nollaan" halutaan päästä neljällä eri osa-alueella: hiilidioksidipäästöjen, vedenkäytön, vastuuttoman juomisen ja työtapaturmien parissa.

Pari viikkoa sitten 170 vuotta täyttäneen Carlsberg Groupin tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä sen omistamat panimot eivät tuota hiilidioksidipäästöjä ollenkaan, ja panimot kuluttavat vettä 50 prosenttia vähemmän kuin nyt.

Lisäksi yhtiön tavoite on, että sen omistamat panimot siirtyvät käyttämään 100-prosenttisesti uusiutuvaa energiaa.

Panimoyhtiö lisää myös kohtuullista juomista koskevaa viestintää 100 prosentilla. Myös työtapaturmien määrä yritetään tiputtaa tasan nollaan vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on iso noin 41 000 työntekijän yhtiössä, jolla on toimintaa niin Myanmarissa kuin Suomessakin. Sinebrychoff on osa Carlsberg Groupia.

Carlsberg Groupin kestävästä kehityksestä ja yhteiskuntavastuusta vastaava johtaja Simon Boas Hoffmeyer pitää tavoitteita kunnianhimoisina mutta realistisina. Panimo- ja maakohtaiset suunnitelmat ovat avain onnistumiseen, Boas Hoffmeyerin uskoo.

Boas Hoffmeyer kertoo M&M:lle Kööpenhaminassa, että yksi tavoitteiden monimutkaisimmista ongelmista on oluen logistiikasta kertyvät päästöt, koska Carlsberg Group ei itse omista koko ketjua. Tavoitteisiin panimo pyrkii erilaisten sopimusten ja sertifikaattien avulla. Boas Hoffmeyer kertoo, että Carlsberg etsii myös paikallisia, esimerkiksi sadeveden keräämiseen liittyviä, projekteja.

”Haluamme pienentää oluen aiheuttamaa hiilijalanjälkeä, joka muodostuu logistisista syistä 30 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaa käytännössä erilaisia sopimuksia, joita teemme alihankkijoidemme kanssa.”

Simon Boas Hoffmeyer

 

Alkoholinkäytön vastuullisuudessa Carlberg keskittyy maakohtaisiin ongelmiin. Boas Hoffmeyer sanoo, että Tanskassa ajankohtainen aihe voisi olla alaikäisten juominen ja se, miten he saavat alkoholia käsiinsä.

”Venäjällä on samanlainen ongelma ja siellä meillä on niin kutsuttuja olutpartiota, jotka kävelevät suoraan sisälle kauppaan kameraryhmän kanssa ja valistavat asiakkaita vastuullisesta alkoholinkäytöstä.”

Boas Hoffmeyer sanoo, että tavoitteiden avulla Carlsberg varautuu tulevaisuuteen. Esimerkiksi uusiutuviin energiamuotoihin siirtymisen hän näkee viisaana bisnesvetona.

Carlberg ei kerro, paljonko rahaa se syytää tavoitteidensa läpiajamiseen. Boas Hoffmeyerin mukaan Carlsberg pitää tavoitteiden asettamista investointina, jonka avulla yhtiön toimintaa saadaan modernisoitua maailmanlaajuisesti. Kyse ei ole hyväntekeväisyydestä, hän tarkentaa.

”Tuloksia voidaan mitata monellakin tapaa: esimerkiksi paljonko saamme vettä säästettyä ja miten paljon se säästää rahaa. Projekti vaikuttaa myös yrityksen maineeseen, tällä on vaikutuksia työantajamaineeseen. Tämä vaikuttaa myös sijoittajien asenteisiin. Moni voi ajatella, että tässäpä on fantastinen yhtiö, jonka kanssa haluan tehdä töitä.”

Yhtiö uskoo, että ekologisesta ajattelusta on hyötyä myös kuluttajamarkkinoilla. Boas Hoffmeyerin mielestä esimerkiksi millenniaalien ikäryhmä on reagoinut positiivisesti Carlsbergin ekologisiin pakkauksiin. Carlsberg on esimerkiksi tehnyt biohajoavan olutpullon puukuidusta.

”Totta kai se on tärkeää, että meistä ajatellaan positiivisesti. Uskomme, että se voi vaikuttaa ostopäätökseen. Jos kuluttaja seisoo oluthyllyn edessä ja ajattelee, että Carlsbergilta on tullut jokin hieno innovaatio, hän saattaa ostaa meidän tuotteemme. Toivomme, että maailmanparantaminen näkyy ostopäätösten määrässä. Tämä on kuitenkin sellainen asia, jota emme voi todistaa numeroin.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.