Asiakaspalvelu

Janne Arola 29.6.2014 19:31 päivitetty 3.3.2016 14:49

Chattaaja ostaa herkästi

Mikko Vähäniitty
Roope Rämänen ja Samir Abbassi johtavat Finnchatia Jyväskylässä.

Asiakaspalvelu-chat toi henkilökohtaisen ja reaaliaikaisen palvelun myös verkkokauppoihin.

1990-luvun lopulla suomalaisnuoriso hullaantui internetin chat-huoneista. Oli mullistavaa, että tietokoneen ruudulla saattoi käydä keskustelua kenen tahansa kanssa reaaliaikaisesti ja yksityisesti.

Vasta nyt, lähes 20 vuotta myöhemmin, chat-palvelut alkavat yleistyä verkkokauppojen asiakaspalveluissa.

Niiden tarkoituksena on tuoda verkkoon asiakkaiden henkilökohtainen, asiantunteva ja kiireetön palvelu. Siis sama tunnelma, jonka vuoksi moni edelleen suosii kivijalkaliikkeitä.

"Tällä hetkellä live-chat on yritykselle selkeä kilpailuetu, koska niin harva sitä vielä tarjoaa", sanoo jyväskyläläisen Finnchatin toimitusjohtaja Roope Rämänen.

Live-chat-palveluita yrityksille tuottava Finnchat perustettiin alkuvuonna 2012. Nyt sen asiakkaina ovat esimerkiksi S-ryhmä ja Kesko sekä Vattenfall.

Rämänen arvioi, että Suomessa ajateltiin pitkään verkkokaupan olevan 24 tuntia vuorokaudessa päivystävä sähköinen myyntimies, joka hoitaa itse itsensä.

Parin viime vuoden aikana kulttuuri on kuitenkin muuttunut, ja nyt yrityksissä ymmärretään, että verkkokauppa vaatii yhtä paljon, jopa enemmän, työtä kuin kivijalkaliike.

Lue koko juttu tuoreesta Markkinointi&Mainonta-lehdestä. Tilaa lehti täältä tai osta irtonumero Akateemisesta Kirjakaupasta. Jutun voi lukea myös Talentumin Summa-palvelusta. Rekisteröidy osoitteessa summa.talentum.fi. Ensimmäinen kuukausi on rekisteröityneille käyttäjille ilmainen.