Kampanjat

Kaisa Saario 3.3. 07:55 päivitetty 3.3. 16:05

Cloetta vie suklaat Elastisen ohjelmaan - "tavoitteena kasvattaa brändin tunnettuutta"

Cloetta

Cloetta avasi kevään markkinointikampanjansa täyttämällä Ruttopuiston suklalla. Seuraavaksi kampanja jatkuu ohjelmayhteistyön muodossa MTV:llä.

Helsingin Vanha kirkkopuisto – kansankielellä hieman reteämmin Ruttopuisto – täyttyi maanantaiaamuna yllättäen suklaasta. Cloetta tempaisi levittämällä puistoon hiihtolomalta palaavien piristykseksi 2 000 suklaalevyä, jotka nopeimmat ohikulkijat saivat omakseen.

Tempauksen suunnitteli mainostoimisto Bob the Robot. Toteutuksesta vastasivat markkinointitoimisto Johdin, mediatoimisto ToinenPHD sekä viestintätoimisto Hill&Knowlton.

Tempaus avasi Cloettan kevään markkinointikampanjan, jolla Cloetta hakee omaa paikkaansa suklaabrändien joukossa, kertoo markkinointipäällikkö Maija Paakkanen M&M:lle.

Seuraavaksi kampanja näkyy television puolella ohjelmayhteistyönä MTV:n kanssa, kun Cloetan brändi tähdittää uutta Elastinen Feat. -musiikkiohjelmaa.

Suomessa suklaiden markkinajohtaja on Fazer, jonka makeisyksikön Cloetta omisti vuodet 2000-2009, on suklaiden markkinajohtaja, ja Markkinointi&Mainonnan arvostetuimpien brändien listauksessa Fazerin Sininen oli viime syksynä jälleen ykkönen. Cloetan lisäksi Fazerin apajille kärkkyy myös esimerkiksi Panda, joka uudisti suklaabrändinsä viime syksynä.

Cloetta lähtee kisaan brändäämällä itsensä hieman erilaiseksi, nuorekkaammaksi ja leikkisämmäksi, Paakkanen sanoo.

"Cloetta suklaabrändinä haluaa olla iloinen ja inspiroiva, sellainen arjen piristäjä, ja tämä tempaus oli osa sitä brändin tunnetuksi tekemistä."

Koko maanantain suklainen puistovalloitus taltioitiin aamukahdelta alkaneesta suklaiden ripustuksesta puiden väleihin asetetuille naruille aina viimeisiin levyihin asti. Markkinoijan näkökulmasta tärkein mittari tempauksen onnistumisesta onkin myöhemmin julkaistun videon katsomismäärät sekä näkyvyys sosiaalisessa mediassa.

 

Tuloksista Paakkasella ei vielä ole tarkempia lukuja kerrottavana, mutta ensituntumalla palaute oli hänen mukaansa erittäin positiivista.

Myöskään kevään kampanjan jatkosta Paakkanen ei suostu vielä hiiskumaan enempää.  

"Meillä on tavoitteena kasvattaa brändin tunnettuutta ja saada aikaiseksi kokeiluja. Työtä tehdään, vaikka suklaan kilpailukenttä onkin kova", hän sanoo.

Cloettan brändejä ovat muun muassa Tupla, Malaco, Läkerol, Mynthon, Xylitol-Jenkki ja Lakrisal.