Kauppa

Katja Boxberg 12.10. 17:15

Cucci luopuu aitojen turkisten käytöstä

Turkiselinkeinon etujärjestön ProFurin toiminnanjohtaja Marja Tiura on pettynyt Guccin päätökseen.

Maailman tunnetuimpiin muotitaloihin kuuluva Gucci ilmoittaa luopuvansa aitojen turkisten käytöstä kokonaan. Yhtiön toimitusjohtaja Marco Bizzarri kertoi päätöksestä keskiviikkona. Hänen mukaansa yhtiö luopuu turkiksista ensi kevään 2018 mallistosta alkaen.

Muotitalo ei enää käytä, edistä eikä mainosta turkiksia, toimitusjohtaja totesi lausunnossaan.

Kansainvälinen muotijulkaisu Vogue kommentoi päätöstä muistuttamalla, että vaikka turkikset ovat olleet merkittävässä osassa muotitalon valikoimaa, on Guccin emoyhtiö Kering panostanut vastuullisuuteen jo pitkään. Se on myös tutkinut erilaisia vaihtoehtoja, kuten synteettistä nahkaa, turkiksille.

Näyttävästi turkiksia vaatteissaan käyttänyt Gucci seuraa nyt useita kansainvälisiä brändejä, jotka ovat jo ilmoittaneet turkittomasta linjastaan. Näitä ovat muun muassa Calvin Klein ja Giorgio Armani.

Turkiselinkeinon etujärjestön ProFurin toiminnanjohtaja Marja Tiura on pettynyt Guccin päätökseen.

"Totta kai se on harmillinen juttu, meillä on heidän kanssaan pitkä yhteistyö takana", sanoo Tiura. Hän pitää kummallisena sitä, että Gucci perustelee päätöstä muun muassa ympäristösyillä. ”Eivätkö he tiedä, että turkis on aito luonnontuote esimerkiksi öljypohjaiseen keinoturkikseen verrattuna.”

Suomessa eläinsuojelujärjestöt ovat jo pitkään arvostelleet turkisten käyttöä ja turkistarhausta. Animalia kiitteleekin nyt muotitaloa päätöksestä.

“Guccin linjaus turkittomuudesta on merkki muotialan radikaalista suunnanmuutoksesta ja eläinten oikeuksien ja hyvinvoinnin merkityksen noususta”, toteaa Animalian Heidi Kivekäs järjestön tiedotteessa.

Animalian eläinsuojeluasiantuntija Laura Uotila uskoo, että ”isot muotialan vaikuttajat haluavat irtautua epäeettisestä toiminnasta”.

Jos ja kun turkittomuus leviää maailmalla, sillä on vaikutusta Suomeenkin. Suomi on maailman mittakaavassakin yhä iso turkismaa ja varsinkin kettumaana jättiläinen. Suomi tuottaa maailman tarhaketuista noin neljänneksen, 2,5 miljoonaa eläintä. Minkin tuotannossa Suomen edellä ovat tilastojen mukaan Kiinan lisäksi Tanska, Puola, Hollanti ja Kreikka.

ProFur muistuttaa mielellään, että tarhaus on taloudellisesti merkittävä elinkeino Suomessa. Huippuvuonna 2015 viennin arvo oli yli 600 miljoonaa euroa, mutta vuotta myöhemmin enää 306 miljoonaa euroa. Alkuvuoden perusteella näyttää, että kuluvasta vuodesta on tulossa jälleen viime vuotta parempi.

Turkistuottajat ovat itsekin todenneet, että tarhauksen hyväksyttävyys on alan kohtalonkysymys. Tarhauksen maine sai jälleen loppukesästä kolauksen, kun maailmalle levisi kuvia ylilihavista jättiketuista. ProFur kommentoi tuolloin kohua kutsumalla jättikettuja yksittäistapauksiksi.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö