Yritysostot

M&M 17.8. 13:08

Deloitte ostaa Ikean mainostoimiston Acnen

Deloitte vahvistaa yrityskaupalla luovaa osaamistaan. Acne jatkaa omalla nimellään ja vanhalla johdollaan.

Ikean Frakta-kassi | Kuva: Ikea

Deloitte ostaa markkinointitalo Acnen Ruotsissa.

Vuonna 1996 perustettu, bränditarinoihin erikoistunut mainostoimisto Acne on kansainvälisesti tunnettu. Acnen asiakkaisiin kuuluvat muun muassa huonekalujätti Ikea, muotiyhtiö H&M ja suoratoistopalvelu Spotify. Toimiston palveluvalikoimaan kuuluvat luovat, strategiset, digitaaliset sekä video- ja valokuvauspalvelut erityisesti lifestyle- ja vähittäiskaupan luksussektoreille.

Acnen viimeisimpiin merkittäviin töihin kuuluu muun muassa Ikean laajalti näkyvyyttä saanut kampanja, jossa verrattiin Balenciagan lanseeraamaa 2 145 dollarin hintaista laukkua Ikean siniseen 0,99 euron kauppakassiin.

Deloitte kertoo tiedotteessaan, että Acne jatkaa toimintaansa omalla nimellään ja toimiston hallituksen puheenjohtaja Victor Press ja toimitusjohtaja David Olsson jatkavat yhtiön johdossa.

Press kommentoi Wall Street Journalin mukaan, että Acneen on otettu yhteyttä vuosien varrella useita kertoja mahdollisen yritysoston puitteissa. Hän kuvailee Deloittea ja Acnea "täydelliseksi pariksi".

Acnesta tulee osa Deloitten luovaa digikonsultointiyksikköä, Deloitte Digitalia. Suomen Deloitte Digitalin vetäjä Mikko Räty näkee, että yrityskauppa on etu myös yhtiön suomalaisille asiakkaille.

"Heidän tarinankerronnan taitonsa yhdistettynä teknologia- ja analytiikkaosaamiseemme tekee meistä markkinoille houkuttelevan ja uudenlaisen toimijan. Mahtavaa, että löysimme pitkään kaivatun kumppanin näin läheltä Suomea", Räty sanoo tiedotteessa.

Acnella on tällä hetkellä 80 työntekijää ja se toimii ympäri Eurooppaa. Deloitten tavoitteena on tuplata henkilömäärä vuoteen 2020 mennessä. Deloitten mukaan Acnen viimeisimmän tilikauden liikevaihto oli noin 27 miljoonaa euroa.

Tarkoituksena on vahvistaa Deloitten osaamista digiajan brändien rakentamisessa. Samalla Acne saa käyttöönsä uutta teknologiaa ja data-analytiikkaa sekä voi laajentua uusille markkinoille, Press sanoo.

Deloittella on yhteensä yli 245 000 työntekijää, joista Suomessa työskentelee 450 henkilöä.

Yritykset eivät ole kommentoineet kaupan hintaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.