Tulokset

M&M 18.1. 13:25 päivitetty 3.3. 15:37

Digimainonnan kasvu vaikutti - Alma Medialta positiivinen tulosvaroitus

Miika Kainu

Alma Media arvioi liikevoittonsa ilman kertaluonteisia eriä kasvaneen viime vuonna vuoden 2014 tasoon verrattuna ja liikevaihdon pysyneen edellisvuoden tasolla.

Alma Media muuttaa viime vuotta koskevaa ohjeistustaan. Yhtiö kertoo pörssitiedotteessa uskovansa liikevoittonsa ilman kertaluonteisia eriä kasvaneen viime vuonna vuoden 2014 tasoon verrattuna ja liikevaihdon pysyneen edellisvuoden tasolla.

Vielä lokakuussa yhtiö arvioi liikevaihdon laskevan ja liikevoiton ilman kertaeriä pysyvän samalla tasolla tai laskevan.

Alma Median mukaan liikevaihdon kasvuun vaikuttaa etenkin marraskuun lopussa toteutunut Talentumin liiketoiminnan osto. Alma Median arvioi, että ilman Talentumin liiketoimintaa liikevaihto laskisi vuoden 2014 tasosta viime vuoden aikana toteutettujen divestointien sekä kotimaan painetun median liiketoiminnan laskun takia.

Sen sijaan liikevoittoon Talentumilla on Alma Median mukaan vain vähän vaikutusta. Liikevoittoa nostattavat onnistunut ulkomaan rekrytointiliiketoiminnan myynti, kotimaan loppuvuonna vauhtiin päässyt digimainonnan kasvu sekä kotimaan painetun median liiketoiminnan kustannussopeutukset, yhtiö kertoo.

Alma Media korostaa, että viime vuoden tuloksessa näkyvät merkittävät kertaluonteiset kustannukset, jotka nousevat yhteensä 5,7 miljoonaan euroon. Nämä syntyvät kotimaan toiminnan kustannussopeutuksista erityisesti Aluemediassa, josta irtisanottiin viime marraskuussa päättyneiden yt-neuvottelujen seurauksena 19 henkilöä.

Lisäksi kertaluonteisia kustannuksia syntyi yhtiön mukaan arvonalennustestauksen yhteydessä kirjatuista arvonalennuksista sekä Talentumin yrityshankinnan yhteydessä muodostuneista merkittävistä yritysjärjestelykustannuksista, jotka kirjataan tulosvaikutteisesti vuoden viimeiselle neljännekselle.

Talentum julkaisee myös Markkinointi&Mainontaa.