Ennusteet

Mari Karjalainen 30.1. 13:47 päivitetty 3.3. 15:38

Digivuosi 2016 kristallipallossa

Colourbox

SC5:n kehitysjohtaja Lauri Svan ennustaa, mistä digibisneksessä puhutaan tänä vuonna.

"Hypellä on taipumus, että sitä tulee ja menee, ja seuraavana vuonna kaikki vaihtuu uuteen, koska uudessa on uutuusarvo. Uskon, että vuonna 2016 moni tällainen vanha hype, jossa ei ole enää mitään uutta ja seksikästä, viedään maaliin hiukan uudella tavalla", sanoi ohjelmistoyhtiö SC5:n kehitysjohtaja Lauri Svan Digital Business Day 2016 -tapahtumassa Scandic Parkissa Helsingissä torstaina 28. tammikuuta.

Svan esitteli viisi hypeä, joiden hän uskoo toteutuvan tänä vuonna.

"Pilvi on niistä ensimmäinen. Kaikki ovat puhuneet siitä viimeiset kymmenen vuotta. Vuonna 2015 kaikki merkittävät pilvipalvelualustat alkoivat rakentaa omia valmiita rakennuspalikoitaan. Niiden päälle voidaan rakentaa täysin räätälöityjä käyttökokemuksia ilman, että tarvitsee pelätä tuotoksen häviävän. Tämä on se tapa, millä teemme tällä hetkellä kaikkia uusia palveluita."

Toinen Svanin esille nostama ilmiö on startupit.

"Moni isompi yritys on nyt kiinnostunut startupien toimintamalleista ja miettii, miten voisi toimia yhtä ketterästi. Yritykset miettivät vastaavanlaisia johtamismalleja isojenkin projektien suunniteluun."

Jotta yritys pystyisi toimimaan samalla tavalla kuin startup, se vaatisi sitä, että uusia projekteja lähdettäisiin rahoittamaan samalla tavalla kuin startupeja, Svan uskoo.

"Pitäisi toimia, kuten riskirahoittajat: investoida ensin pieni siemenraha siihen, että todistetaan, että tällainen juttu voi lentää ja antaa sitten rahaa varsinaiseen skaalaamiseen. Mallin kiva puoli on se, että vaikka kokonaisinvestointi ei välttämättä olisi sen pienempi, riskiprofiili on ihan erilainen."

Kännykkä hallitsee, mutta kaikki kanavat ovat tärkeitä

Svanin mukaan käynnissä on työntekijöiden markkinat. Se on kolmas ilmiö, josta kehitysjohtaja puhuu. Yritykset palkkaavat nyt osaamista, joka sotkee perinteisiä rooleja keskenään.

"Kaikki haluavat tällä hetkellä yksisarvisen omaan talliinsa. Se voi olla myyjä, joka osaa ohjelmoida tai tilastonikkari, joka osaa pyörittää big dataa ja ohjelmoida. Jos tällaisia yksisarvisia löytyy, niin projektit menevät maaliin nopeammin ja helpommin."

Neljäntenä Svan nostaa esille koko ajan lisääntyvät kuvien ja videoiden määrän.

"Kännykästä on tullut vallitseva tapa kuluttaa erilaisia sisältöjä. Sen myötä palvelut ovat muuttuneet selattavaksi kuvakirjoiksi. Varsinainen käyttöliittymä on jäänyt sivurooliin. Tässä on paljon järkeä, koska kuva on paljon parempi tapa kertoa tarinoita. Palveluista tulee yhä sisältövetoisempia, ja vuonna 2016 nähdään vielä enemmän kuvia ja videoita."

Viimeisenä Svan nostaa esille markkinoinnin puolelta lainatun termin omni channel. Svan uskoo, että yritykset oppivat siitä paljon kuluvan vuoden aikana.

"Sen sijaan, että lähtisimme tekemään yksisuuntaista viestintää eri kanavissa, suunnittelemme kaikille kanaville yhteisen kokonaisuuden. Vuonna 2016 asiakkaat surffailevat ristiin rastiin kaikilla eri päätelaitteilla. Niitä ajatellaan yhtenä kokonaisuutena koko asiakaselinkaaren läpi."

Lopuksi Svan muistuttaa, että vuoden 2016 aikana tulee varmasti paljon sellaista hypeä, mikä ei liity yritysten digibisnekseen mitenkään.

"Unohdetaan virtuaalikypärät ja raketit, koska niillä ei ole Suomen kannalta mitään väliä juuri nyt. Keskitytään siihen, että tehdään tänä vuonna digiä nopeammin, fiksummin ja tavoitteellisemmin."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihde: 0204 42 40

Tilaajapalvelu puh: 0204 42 4100

Puhelun hinta (sis. alv 24%): 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti. Ulkomailta yritysnumeroon soittamisen hinnoittelee ulkomainen operaattori. Sopimusasiointi: 03051 4100 (8,8 snt/min sis. alv 24 %).