Televisio

Kaisa Saario 19.10.2016 13:48 päivitetty 19.10.2016 14:30

Discovery lanseeraa uuden kanavan Suomeen - Friin pikkusisko tavoittelee nuoria naisia

Discovery lanseerasi TLC-kanavan Suomessa viime syksynä.

Discovery Networks Finlandin tavoitteena on kasvattaa uudesta TLC-ilmaiskanavastaan Friin kokoinen.

Discovery Networks Finlandin ilmaiskanavajoukkoon saapuu joulukuussa uusi tulokas. Yhtiö lanseeraa Discoveryn nuorille naisille suunnatusta TLC-kanavabrändistä suomalaisen version.

Kansainvälisen kanavabrändin sisältöjä on tähänkin mennessä näkynyt Suomessa samannimisellä maksukanavalla, mutta sen sisällöt eivät olleet Suomeen suunniteltuja eikä kaikkia siten ollut edes tekstitetty suomeksi.

Discovery Networks Finlandin viestintäpäällikön Eerika Roosin mukaan uuden kanavan ilme mukailee kansainvälisen brändin linjoja, mutta se on Suomen-yhtiön oma, täysin Suomessa tehty kanava.

"Toki osa ohjelmista on yksi yhteen, mutta meille tulee myös ohjelmia, joita ei välttämättä muiden maiden TLC:llä näy", Roos sanoo.

Uuden TLC:n ydinkohderyhmää ovat 15–35-vuotiaat naiset. Roosin mielestä Suomessa ei ole varta vasten nuorille naisille tarkoitettuja kohdennettua kanavaa, ja markkinoilla on siten selkeästi TLC:n mentävä aukko.

Discoveryn niin ikään naisille suunnattu, viime vuonna lanseerattu Frii tavoittelee katsojia 25-vuotiaista naisista ylöspäin. Finnpanelin mukaan Friin keskimääräinen viikkotavoittavuus yli 10-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa oli syyskuussa 1,1 miljoonaa.

"Me haemme TLC:stä sellaista Friin kokoista kanavaa", Roos sanoo.

Mainostajan näkökulmasta TLC täydentää Discoveryn kanavapakettia Friin kohderyhmää nuorempienkin naisten osalta. Ilmaispuolella Discoveryllä on lisäksi yleiskanava TV5 ja miehille suunnattu Kutonen.

Discovery Networks Finlandin kaupallisen johtajan Elina Valtian mielestä hyöty mainostajalle on selkeä.

"Kanavaperheen nettopeiton kasvaessa tuote paranee", hän sanoo.

Valtian mukaan TLC-kanava on onnistunut maailmalla tavoittamaan nuoret naiset tehokkaasti. TLC:llä on maailmanlaajuisesti noin 416 miljoonaa katsojaa.

TLC:n kanavabrändi on Discoveryn mukaan värikäs, energinen ja täynnä mahdollisuuksia, ja sisältöjen puolesta luvassa on "koskettavaa ja helposti samaistuttavaa viihdettä aamuvarhaisesta yömyöhään". Ensimmäiseksi lähtevät pyörimään muun muassa Eva Longorian tähdittämä Telenovela-komediasarja ja Jodie Marshin omaa nimeä kantava dokumenttisarja.

Juttua muokattu 14:11: Täsmennetty sitaattia nuorille naisille suunnatuista sisällöistä ja Discoveryn mainosmyyntiä koskevaa osaa.