YouTube

M&M 14.2. 20:16

Disneyn ja PewDiePien tiet erkanevat - "Hän meni selvästi liian pitkälle"

Colourbox

Viime vuonna PewDiePie suljettiin väliaikaisesti ulos Twitteristä sen jälkeen kun hän oli vitsaillut Isisistä.

Disney on katkaissut välinsä maailman eniten tienaavan YouTube-tähden PewDiePien kanssa tämän mahdollisen antisemitismin tähden, kertoo BBC.

Disneyn päätös tuli sen jälkeen kun PewDiePien, oikealta nimeltään Felix Kjellberg oli julkaissut viime kuukausien aikana useita videoita, jotka sisälsivät natsiviitteitä ja antisemitistisiä kuvia.

Kjellberg itse myönsi materiaalin olevan loukkaavaa, mutta hän painotti, ettei itse kannata ”minkäänlaisia vihamielisiä asenteita”.

Ruotsalainen Kjellberg on raporttien mukaan tienannut 15 miljoonaa dollaria YouTuben kautta vuonna 2016.

Kjellberg on yhdistetty Disneyyn Maker Studiosin kautta. Maker Studiosilla on YouTube-tähtien verkosto, joka tuottaa miljardeja katselukertoja kuukausittain ja samalla myös laajoja mainostuloja.

”Vaikka Felix on luonut seuraajakunnan olemalla provokatiivinen ja epäkunnioittava, meni hän tässä tapauksessa selvästi liian pitkälle, minkä seurauksena videot olivat sopimattomia”, sanotaan Maker Studiosilta.

Yhdessä kiistanalaisessa videossa Kjellberg palkkasi kaksi intialaista henkilöä joukkoistamisverkkosivun kautta pitelemään kylttejä, joissa luki ”Kuolema kaikille juutalaisille”.

Kjellbergin mukaan hän yritti vain näyttää ”kuinka mielipuolinen moderni maailma ja etenkin jotkut verkossa saatavilla olevat palvelut ovat” ja, että ”ihmiset sanovat mitä vain viidestä dollarista”.

Kjellberg ilmoitti olevan naurettavaa edes olettaa, että hän kannattaisi itse kyseistä viestiä. Hän kertoi kuitenkin ymmärtävänsä vitsin olevan loukkaava.

Viime vuonna PewDiePie suljettiin väliaikaisesti ulos Twitteristä sen jälkeen kun hän oli vitsaillut Isisistä.

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yritysviestintä

25.03.2017 13:12

Ovatko kuluttajabrändit muuttumassa aktivisteiksi?

Yhä useampi yritys on osallistunut ajankohtaiseen keskusteluun ja ryhtynyt toteuttamaan yhteiskunnallista markkinointia myös Suomessa. Ei ole yhdentekevää, miten ja millä keinoin yritys ulostulonsa toteuttaa.