Mobiilimainonta

M&M 26.2. 19:38 päivitetty 3.3. 15:39

Ei enää ärsyttäviä mobiilimainoksia? - Operaattori blokkaa mainokset kännyköistä

Colourbox

Brittioperaattori Threen mukaan mainokset voidaan estää operaattoritasolla laajemmin kuin pelkkiä laitteisiin asennettavia sovelluksia käyttämällä.

Matkapuhelinoperaattori Three alkaa estää mainoksia operaattoritasolla Isossa-Britanniassa ja Italiassa, kirjoittaa The Guardian.

Näin ollen Threestä tulee ensimmäinen Euroopassa tällä tavalla toimiva suuri operaattori. Operaattorilla on pelkästään Isossa-Britanniassa yhdeksän miljoonaa käyttäjää. Mainostenestoa on tarkoitus laajentaa tulevaisuudessa myös useampiin maihin.

Three käyttää mainosten estämiseen israelilaisen Shinen kehittämää teknologiaa. Sen mukaan mainokset voidaan estää operaattoritasolla laajemmin kuin pelkkiä laitteisiin asennettavia sovelluksia käyttämällä.

Operaattorin markkinointijohtaja Tom Malleschitz sanoi, että epäolennainen ja liiallinen mobiilimainonta ärsyttää käyttäjiä ja vaikuttaa heidän käyttökokemukseensa.

Threen päätös on herättänyt vakavia huolia digitaalisen sisällön julkaisijoissa ja mainostajissa. Operaattori sanoo, että tarkoituksena ei kuitenkaan ole eliminoida kaikkea mobiilimainontaa, vaan antaa ainoastaan käyttäjille enemmän kontrollia sen suhteen.

Three vetoaa päätöksessään kolmeen näkökohtaan. Operaattorin mukaan mainostajien tulisi maksaa mainosten käyttämä datasiirto käyttäjien sijaan. Tämän lisäksi jotkut mainokset keräävät sen mukaan käyttäjistä tietoja heidän tietämättään ja mobiilimainonta on usein epäolennaista tai sitä on liikaa.

Lähde: Tekniikka&Talous