Kampanjat

Aino Tunkelo 6.10. 18:07 päivitetty 10.10. 09:43

"Ei ole sattumaa" – Uniper kampanjoi Fortumin tarjouksen kyseenalaistamiseksi

Uniperin Scholven voimala Saksassa

Uniper haluaa tuoda suomalaisten tietoisuuteen epäilyksensä sähköyhtiöiden yhteensopivuudesta. Kampanja alkoi perjantaina kymmenessä sanomalehdessä julkaistulla mainoksella.

Valtio-omisteinen energiayhtiö Fortum on ostamassa saksalaiselta E.onilta sen osuuden energiayhtiö Uniperista.

Uniperin toimitusjohtaja Klaus Schäfer ihmettelee perjantain Helsingin Sanomissa, miksi Fortum haluaa ostaa itseään isomman yhtiön ja mikä Uniperissa kiinnostaa. Hänestä kauppa ei istu Fortumin strategiaan. Lisäksi hän kuvailee Fortumin ostotarjousprosessia "vihamieliseksi".

Vesi- ja ydinvoimaan keskittyneen Fortumin strategiana on olla mahdollisimman päästötön energiayhtiö. Kivihiileen ja kaasuun bisneksensä perustava Uniper taas tunnetaan yhtiönä, johon kerätty "energia-alan ongelmajätettä", josta Uniperin toimintojen entinen omistaja E.on halusi päästä eroon.

Saman päivän Hesarista, samoin kuin yhdeksästä muustakin suomalaisesta suuresta sanomalehdestä, löytyy Uniperin mainos.

"Strateginen kumppani Fortumille? Me huolehdimme energian toimitusvarmuudesta. 80 % tuotantokapasiteetistamme on hiili- ja kaasuvoimalaitoksissa. Ne ovat erittäin joustavia ja tuottavat energiaa myös silloin, kun ei tuule eikä aurinko paista. Fortum aikoo Uniperin pääosakkaaksi!" mainoksessa lukee.

Kauppaa kritisoivan haastattelun ja kampanjan osuminen samalle päivälle ei ole sattumaa, kertoo Uniperin tiedottaja Christine Bossak M&M:lle.

Hänen mukaansa kampanjalla on kaksi tavoitetta: kasvattaa suomalaisten sidosryhmien tietoisuutta Uniperista ja sen portfoliosta ja tuoda esille, että Uniper on yhtiönä Fortumin vastakohta.

"Kuten toimitusjohtajamme totesi julkisesti, olemme skeptisiä tämän tarjouksen ja yhtiöiden strategisen yhteensopivuuden suhteen. Haluamme antaa suomalaisille tietoa siitä, miksi meidän mielestämme tähän kauppaan liittyy paljon kysymysmerkkejä ja miksi yhtiöt eivät sovi yhteen", Bossak toteaa.

Yhtiötä huolettaa, mitä kauppa merkitsisi Uniperille, koska yhtiöiden tavoitteet eroavat toisistaan dramaattisesti. Lisäksi Bossak huomauttaa, että kauppa kasvattaisi merkittävästi Fortumin hiilidioksidipäästöjä.

"Kun artikkelia ja mainosta katselee rinnakkain, käy mielestäni selvästi ilmi, mikä on tavoitteemme", Bossak sanoo.

Kampanja on toteutettu yhteistyössä Kärkimedian kanssa, ja sille haetaan näkyvyyttä kuukauden ajan. Perjantaina päivittäisissä sanomalehdissä julkaistujen printtimainosten lisäksi kampanja tulee näkymään talousmedioiden printissä ja verkossa.

Fortumin viestintäjohtaja Kati Suurmunne toteaa M&M:lle, että he eivät yleensä muiden mainoksia kommentoi. Hän kuitenkin suostuu lyhyesti kommentoimaan Uniperin kampanjaa:

"Nuo viestithän ovat tuossa mainoksessa aika lailla samat kuin meillä. Yhtä lailla näemme, että kun siirrymme kohti uusiutuvia luonnonvaroja, on energiansaanti varmistettava, ja siihen tarvitaan erilaisia tuottavia ja joustavia keinoja. Sitä kautta näemme myös, että mahdollinen sijoitus Uniperiin on strategiamme kannalta hyvä juttu."

E.on omistaa Uniperista vajaat 47 prosenttia, josta Fortum maksaisi noin 3,76 miljardilla eurolla. Lisäksi Fortum tekee vapaaehtoisen julkisen ostotarjouksen kaikille Uniperin osakkeenomistajille. Kauppahinta voi nousta yli 8 miljardiin euroon, jos Fortum ostaa koko Uniperin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö