Toimistot

Aino Tunkelo 1.6. 14:43 päivitetty 1.6. 15:02

Ellun Kanojen uusi liiketoimintayksikkö kannustaa suomalaisyrityksiä "konfliktointiin"

Vasemmalla Konflikti-liiketoimintayksikön vetäjä Miia Savaspuro ja oikealla Ellun Kanojen hallituksen puheenjohtaja Kirsi Piha.

Liiketoimintayksikön vetäjän Miia Savaspuron mukaan suomalaisyrityksissä ei uskalleta olla eri mieltä.

Viestintäyritys Ellun Kanat on perustanut uuden liiketoimintayksikön.

Konfliktiksi nimetty yksikkö auttaa yrityksiä luomaan yrityskulttuurin, joka muuttaa organisaatioita avoimemmiksi ja nopeammiksi ja siten kehittää yrityksen tuloksentekokykyä.

Yksikköä on rakennettu kevään ajan. Kyseessä on yrityksen ensimmäinen eriytetty liiketoimintayksikkö, kertoo liiketoimintayksikön vetäjä Miia Savaspuro M&M:lle.

"Tämä ei ole meille ihan täysin uusi juttu, sillä Ellun Kanat on tehnyt perustamisestaan lähtien työkulttuuriin liittyviä projekteja. Uutta on se, että olemme luoneet mallin, ajattelutavan ja filosofian yrityskulttuurin kehittämiselle, ja olemme eriyttäneet sen omaksi liiketoimintayksikökseen."

Savaspuron lisäksi yksikön toiminnasta on pääasiallisesti vastuussa 4–5 henkilöä, joilla on taustaa esimeriksi HR:n tai yrityksen kehittämiseen liittyvissä tehtävissä tai jotka muuten ovat innostuneita aiheesta. Yritykselle ominaiseen tapaan yksikkö toimii kuitenkin sillä periaatteella, että tiimit valitaan projektikohtaisesti.

Yksikkö tavoittelee ensivaiheessa 10 prosentin osuutta yhtiön liikevaihdosta. Vuonna 2016 yrityksen liikevaihto oli 3,7 miljoonaa euroa.

Konflikti-liiketoimintayksikkö auttaa yrityksiä "konfliktoimisessa". Kyseessä on prosessi, jossa yritykseen luodaan luottamuksellinen ilmapiiri, jossa sekä työntekijät että johto uskaltavat kriittisesti tarkastella omaa ja muiden tekemistä.

Savaspuron näkemyksen mukaan tätä on suomalaisissa yrityksissä liian vähän. Yrityskulttuurimme on varovaista ja eri mieltä olemistä pidetään hirveän vaikeana.

"Jos ajatellaan maailman menestyneimpiä yrityksiä, niin monet niistä perustuvat rajuunkin konfliktointiin, jossa siis tarkastellaan omaa tekemistä kriittisesti sekä sisältä että ulkoapäin ja pystytään muuttumaan ketterästi."

Millaisilla konkreettisilla keinoilla yritys sitten saadaan haastamaan itsensä?

Savaspuron mukaan kaikki lähtee yrityksen olemassaolon tarkoituksen kirkastamisesta, mikä motivoi työntekijöitä, heijastuu asiakkaisiin ja mahdollistaa avoimen ilmapiirin.

"Yritykset tietävät, mitä ne tekevät ja useimmat tietävät myös, miten ne tekevät. Hämmästyttävän monelle yritykselle ei kuitenkaan ole selvää se, miksi ne tekevät, tai sitten visio on lattea. 'Teemme osakkeen omistajillemme voittoa' ei ole kovin motivoiva syy lähteä aamulla töihin", Savaspuro toteaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö