Sosiaalinen media

M&M 17.2. 14:46

Ennakoiko some vaalimenestystä? AL:n "reaaliaikainen kansan innostuksen mittari" selvittää

Ilkka Laitinen
Kuvituskuva.

Aamulehti kertoo rakentaneensa startup-yritys Underhoodin kanssa internetmainemittarin, joka asettaa kuntavaaliehdokkaat järjestykseen sosiaalisen median perusteella.

Aamulehden mukaan kuntavaalien tuloksia on ennustettu aiemmin lähinnä erilaisilla gallupeilla. Underhoodin Aamulehdelle kehittämä internetmainemittari arvioi tuloksia sen mukaan, miten ehdokas pärjää sosiaalisessa mediassa.

"Yksityishenkilönä on mahdotonta nähdä laajasti somen ilmiöitä, koska jokainen on oman kuplansa vanki, tahtoi tai ei. Tämä työkalun avulla voi nyt ensimmäistä kertaa helposti vertailla, miten suosittuja ehdokkaat verkossa datan perusteella ovat. Toivomme, että tämä lisää kiinnostusta kuntavaaleja kohtaan, kertoo Aamulehden päätoimittaja Jussi Tuulensuu sanoo.

Underhoodin edustaja Sami Kuusela arvioi Aamulehden haastattelussa, että ehdokkaan pärjääminen sosiaalisessa mediassa ennakoi menestystä myös kuntavaaleissa.

"Underhood on reaaliaikainen kansan innostuksen mittari", Kuusela kuvailee Aamulehdelle.

Päätoimittaja Tuulensuon arvion mukaan mittari kykenee ennustamaan nousevia ilmiöitä, riippumatta siitä, edustavatko ne valtavirtaa.

Aamulehti ja Markkinointi & Mainonta ovat osa Alma Mediaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.