Sosiaalinen media

M&M 17.2. 14:46

Ennakoiko some vaalimenestystä? AL:n "reaaliaikainen kansan innostuksen mittari" selvittää

Ilkka Laitinen
Kuvituskuva.

Aamulehti kertoo rakentaneensa startup-yritys Underhoodin kanssa internetmainemittarin, joka asettaa kuntavaaliehdokkaat järjestykseen sosiaalisen median perusteella.

Aamulehden mukaan kuntavaalien tuloksia on ennustettu aiemmin lähinnä erilaisilla gallupeilla. Underhoodin Aamulehdelle kehittämä internetmainemittari arvioi tuloksia sen mukaan, miten ehdokas pärjää sosiaalisessa mediassa.

"Yksityishenkilönä on mahdotonta nähdä laajasti somen ilmiöitä, koska jokainen on oman kuplansa vanki, tahtoi tai ei. Tämä työkalun avulla voi nyt ensimmäistä kertaa helposti vertailla, miten suosittuja ehdokkaat verkossa datan perusteella ovat. Toivomme, että tämä lisää kiinnostusta kuntavaaleja kohtaan, kertoo Aamulehden päätoimittaja Jussi Tuulensuu sanoo.

Underhoodin edustaja Sami Kuusela arvioi Aamulehden haastattelussa, että ehdokkaan pärjääminen sosiaalisessa mediassa ennakoi menestystä myös kuntavaaleissa.

"Underhood on reaaliaikainen kansan innostuksen mittari", Kuusela kuvailee Aamulehdelle.

Päätoimittaja Tuulensuon arvion mukaan mittari kykenee ennustamaan nousevia ilmiöitä, riippumatta siitä, edustavatko ne valtavirtaa.

Aamulehti ja Markkinointi & Mainonta ovat osa Alma Mediaa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

28.03.2017 09:58

Hille Korhosesta Nokian Renkaiden toimitusjohtaja

Nokian Renkaat Oyj:n hallitus on nimittänyt tekniikan lisensiaatti Hille Korhosen (s. 1961) Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi. Nokian Renkaat tiedotti nimityksestä tiistaina. Korhonen aloittaa tehtävässään 1.6.2017.

Kommentti

28.03.2017 10:21

Seppälä horjuu, mutta kajahtiko Kalasatamasta pelastus?

Vaateketju Seppälän väki jännittää, päästääkö käräjäoikeus yhtiön yrityssaneeraukseen vai onko edessä Anttilan kohtalo eli konkurssi. Toivoa henkiin jäämisestä antaa Helsingin Kalasataman kulmilta maanantaina kiirinyt uutinen.

Nimitykset

28.03.2017 09:45

Toimistokonkari Torin mediamyynnin johtoon

Mika Räihä on nimitetty Tori.fi:n mediamyynnin johtajaksi. Hän siirtyy Toriin Sanomalta, jossa hän johti ohjelmallisen ja tulospohjaisen mainonnan tiimiä.

Media

28.03.2017 08:49

Tässä asiassa radio on edelleen lyömätön

Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teoston teettämän musiikinkäyttötutkimuksen mukaan radio on edelleen käytetyin ja tärkein taustamusiikin lähde. Nettiradion kuuntelu on tutkimuksen perusteella sen sijaan vielä vähäistä.