Ennusteet

M&M 3.8.2015 08:05 päivitetty 4.2.2016 10:59

Ennuste: Internet on Suomen suurin mainosmedia vuonna 2017

Colourbox

Kokonaisuudessaan globaalien mainospanostusten odotetaan kasvavan tänä vuonna 4,2 prosenttia 531 miljardiin dollariin eli noin 485 euroon.

Mediatoimisto ZenithOptimedia ennustaa internetin nousevan suurimmaksi mainosmediaksi Suomessa vuoteen 2017 mennessä.

Toisin kuin monissa muissa Euroopan maissa, Suomessa sanomalehtimainonta on edelleen suurin mainosmuoto, ja IAB Finlandin toukokuussa julkaiseman selvityksen mukaan digimainonta nousi television ohi alkuvuonna.

ZenithOptimedian mukaan internet on globaalisti nopeiten kasvava mainosmuoto, ja vuonna 2017 se kattaa kokonaisuudessaan jo 28 prosenttia globaaleista mainospanostuksista. Internetin osuus mainosmarkkinoista oli jo viime vuonna suurin seitsemässä maassa, muun muassa Ruotsissa, Tanskassa ja Isossa-Britanniassa.

"Internet vakiinnuttaa nopeasti asemansa dominoivana mainosmediana, ja tämänhetkisten arvioiden perusteella se ohittaa television vuosikymmenen loppuun mennessä", ZenithOptimedian toimitusjohtaja Steve King sanoo tiedotteessa.

Kokonaisuudessaan globaalien mainospanostusten odotetaan kasvavan tänä vuonna 4,2 prosenttia 531 miljardiin dollariin eli noin 485 miljardiin euroon. Voimakkainta kasvu on kehittyvillä markkinoilla Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa, vaikka Latinalaisen Amerikan kasvuennustetta on öljyn matalan hinnan ja Brasilian heikon talouden takia jouduttu rukkaamaan alaspäin 8,4 prosenttiin.

Euroalueella öljyn hinnan ja Euroopan keskuspankin elvytysohjelman siivittämän talouden elpymisen odotetaan kasvattavan mainospanostuksia tänä vuonna 2,0 prosenttia. 

Yhdysvaltain presidentinvaalien ja Rio de Janeiron olympialaisten odotetaan kiihdyttävän globaalin kasvun 5,0 prosenttiin vuonna 2016. Vuonna 2017 kasvun odotetaan tasoittuvan 4,3 prosenttiin.