Televisio

M&M 15.2. 19:39 päivitetty 3.3. 15:39

Erikoinen veto suurelta tv-yhtiöltä: Haluaa tarkkailla katsojiensa kasvoja ja selvittää miten mainokset vaikuttavat

Colourbox

BBC haluaa tunnistaa ohjelmat, joista tietyt katsojat pitävät ja tämän avulla kohdentaa paremmin ohjelmatarjontaa.

Ison-Britannian yleisradio- ja tuotantoyhtiö BBC suunnittelee tarkkailevansa katsojiensa kasvoja tunnistaakseen, mitä he todella ajattelevat näkemistään ohjelmista, kirjoittaa Daily Mail.

Tarkoituksena olisi tunnistaa sellaiset ohjelmat, joista tietyt katsojat pitävät ja tämän avulla kohdentaa paremmin ohjelmatarjontaa.

BBC:n käyttämän teknologian on kehittänyt CrowdEmotion-niminen kasvuyritys. Se perustuu muun muassa kasvojen ilmeitä seuraaviin kameroihin. Tekniikan avulla on mahdollista tunnistaa kasvoista esimerkiksi ilo, hämmennys, pelko sekä yllättyneisyys.

BBC kokeili tekniikkaa onnistuneesti jo viime vuonna tarkkailtuaan yli 5100 ihmisen reaktioita verkkosivujensa kautta esittämäänsä ”sponsoroituun sisältöön”. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka katsojat reagoivat sisältöön, joka oli selvästi merkitty mainostajan tuottamaksi.

Seuraavaksi BBC:n kansainvälisen osaston tarkoituksena on kehittää yhteistyössä CrowdEmotionin kanssa uusia katsojia tarkkailevia projekteja.

BBC:n mainostoimintojen johtaja Richard Pattinsonin mukaan on tärkeää, että mainostajat ymmärtävät mainostensa vaikutusten katsojiin. Hänen mukaansa katsojien reaktioita seuraamalla on mahdollista tuottaa tulevaisuudessa korkeatasoista mainontaa. BBC:n mukaan tekniikkaa voitaisiin mainonnan lisäksi kuitenkin käyttää myös esimerkiksi katsojien ohjaamiseen heidän suosimansa ohjelmasisällön pariin.

BBC:n viime vuonna tekemä koe herätti kuitenkin keskustelua ja pelkoa myös siitä, että BBC saattaisi ”vakoilla” katsojiaan vastaavan teknologian avulla.

Lähde: Tekniikka&Talous