Media

M&M 12.1. 18:04

Facebook polkaisi käyntiin journalismiin keskittyvän projektin

Journalismihankkeesta huolimatta Facebook korostaa edelleen olevansa mediayhtiön sijaan teknologiayhtiö, kertoo Financial Times. Tähän mennessä valeuutisongelman ratkaisussa yhtiö on keskittynyt lähinnä teknisiin kehityskohtiin.

Sosiaalisen median jättiläinen Facebook julkisti keskiviikkona aloittavansa Facebook Journalism Projectin. Tavoitteena on yhtiön mukaan tehdä sen palvelusta parempi alusta journalismille.

Hankkeen avulla Facebook yrittää vastata siihen kohdistuneeseen kritiikkiin valeuutisten levittämisestä, kertoo Financial Times.

Facebook aloittaa  hankkeen tiimoilta työskentelyn uutismedioiden kanssa. Mukana on useita julkaisijoita, kuten saksalainen Bild, Washington Post, Fox News, El País ja Hindustan Times. Mediayhtiöiden tarkoituksena on myös kehittää uusia tapoja näyttää enemmän uutisia lukijoilleen.

Lisäksi Facebook tukee kampanjaa, jossa opastetaan käyttäjiä erottamaan huijaukset todellisista uutisjutuista.

Mukana on myös avauksia liittyen julkaisijoiden uusien liiketoimintamallien kehittämiseen, paikallisuutisten ja itsenäisen median esiin nostamiseen sekä hackathoneihin, joihin kutsutaan uutisorganisaatioihin kuuluvia kehittäjiä.

"Tiedämme, että yhteisömme arvostaa jakamista sekä ideoista ja uutisista keskustelua. Välitämme hyvin paljon siitä, että palvelussamme säilyy terve uutisekosysteemi ja että journalismi voi kukoistaa", Facebookin tuotejohtaja Fidji Simo kommentoi FT:lle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.