Media

Ari Karkimo 14.11. 08:29

Facebookin kampanja valeuutisien kitkemiseksi osoittautui pettymykseksi: "On mahdollista, että käytännöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä"

Colourbox

Kun yhä useampi ihminen nykyään rakentaa maailmankuvansa somesta ja etenkin Facebookista lukemansa varaan, olisi suotavaa että näkyvyyttä saisivat uutiset eivätkä "uutiset". Facebook väittää tämän olevan tärkeä asia, mutta käytännössä näin ei näytä olevan.

Facebook on tehnyt yhteistyötä journalistien kanssa, jotta valeuutisten leviämistä voitaisiin hillitä. Niiden lento voidaan joko katkaista kokonaan tai vähintään merkitä epäilyttävät tapaukset.

Viime joulukuussa aloitettu kokeilu on osoittautunut suureksi pettymykseksi, The Guardian kirjoittaa. Hankkeessa mukana olevat journalistit ovat luonnehtineet koko kampanjaa silmänlumeeksi ja kokevat joutuneensa valjastetuiksi palvelun pr-työhön. Facebook voi halutessaan viitata yhteistyöhön, jos epäillään ettei se tee mitään valeuutisten pysäyttämiseksi.

Osa valeuutisia tarkastavista journalisteista saa palkkaa Facebookilta. He kokevat tämän sitovan käsiään siten, etteivät he voi kertoa havaitsemistaan epäkohdista.

Guardianille nimettöminä puhuvat journalistit ovat sitä mieltä, että FB:n olisi itse tartuttava ongelmaan ja hoidettava se pois päiväjärjestyksestä – jos se tosissaan taistelee valeuutisia vastaan.

Ne kuitenkin voivat edelleen hyvin. Esimerkiksi äsken tapahtuneesta teksasilaiskirkossa tapahtuneesta joukkosurmasta ja sen tekijästä jaettiin FB:ssä perätöntä tietoa, jonka sai lukeakseen yli 260 000 silmäparia.

Valeuutisten merkitseminen epäilyttäviksi on todettu käytännössä turhaksi työksi. Yalen yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan merkinnällä on hyvin vähän vaikutusta siihen, uskooko lukija lukemaansa vai ei. Lisäksi osa valeuutisista saa uskottavuutta yksinkertaisesti sillä, että niitä ei ole merkitty epäilyttäviksi.

"On mahdollista, että käytännöstä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Tuskin siitä ainakaan juuri hyötyä on", toteaa David Rand, yksi tutkimuksen tekijöistä.

Lähde: Tivi