Uudistukset

Laura Kukkonen 13.10. 08:15

Fazer uudistaa ravintolansa palvelu edellä – "Emme muuta vain logoa tai miljöötä"

Handout
Fazerin Food & Co -ravintoloihin voi saada mukaan uuden kasvisruokakonseptin.

Fazerin ruoka- ja ravintolapalvelut uudistuvat. Suomessa kaikkiaan 600 ravintolasta yhteensä sata uudistuu jo vuoden 2017 loppuun mennessä.

Fazerin ruoka- ja ravintolapalveluliiketoiminnan Fazer Food Services Suomen kaupallinen johtaja Hannu Rahnasto kertoo, että uudistuksen taustalla ovat kuluttajien ja päättäjäasiakkaiden odotusten muutos.

"Syömiseen liittyy paljon uusia toiveita ja uusia trendejä. Ne liittyvät esimerkiksi hyvinvointiin, vastuullisuuteen ja työelämän muutokseen", Rahnasto sanoo M&M:lle.

Fazer on aloittanut ravintolauudistuksensa Amica-ravintoloistaan, jotka keskittyvät tulevaisuudessa yhä vahvemmin palvelemaan julkista sektoria. Amican kehittäminen liittyy muun muassa lasten ja ikäihmisten ruokailun muutoksiin.

Sen lisäksi on luotu uusia ravintolakonsepteja. Suomessa on tällä hetkellä kolme Fazer Food & Co -konseptin mukaista pilottiravintolaa. Konseptia sovelletaan opiskelija- ja työpaikkaruokailuun sekä yrityspuistoihin. Itse ruoassa on pyritty korostamaan jaksamista ja hyvinvointia.

"Amica on jatkossa kotoisampi, vihreämpi ja ihmislähtöisempi. Tavoitteemme on muuttaa noin puolet ravintoloistamme Food & Co -konseptin mukaisesti. Emme kuitenkaan tee ketjuravintolakonseptia, vaan rakennamme ratkaisuja asiakkaan kanssa", Rahnasto sanoo.

Food & Co -ravintolaan voi valita erilaisia kokonaisuuksia, joista yksi on Fazerin ruoka- ja ravintolapalveluiden markkinointitoimistokumppanin SEKin kanssa suunnitteltu Wicked Rabbit -kasvisruokakonsepti.

"Olemme jakaneet liiketoimintamme asiakassektoreihin ja rakennamme räätälöityjä palveluratkaisuja entistä kohdennetummin. Esimerkiksi opiskelijat, ikäihmiset ja lapset vaativat kaikki omat ratkaisunsa. Kaikkiin asiakasryhmiin on mietitty maku, palvelu ja miljöö kokonaisuudeksi", Rahnasto kertoo.

Kokemus ratkaisee

Rahnasto näkee itse ravintolat tärkeimpänä markkinointikanavana. Myös henkilöstön osaamisen ja palvelun parantamiseen on investoitu. Sisäistä koulutusta on tehty jo parin vuoden ajan.

"Parempi asiakaskokemus on paras vaikuttava tekijä. Tarjoamme 130 000 ateriaa päivässä, mikä tarkoittaa 30 miljoonaa asiakaskohtaamista vuodessa. Olemme myös uudistaneet sitä, miten lähestymme ja keskustelemme päättäjäasiakkaiden kanssa."

Fazerin ruokapalvelut kehittävät myös uusia tapoja näkyä ihmisille, kuten uusia erilaisia tapahtumia ja tilaisuuksia.

Fazerin ravintolat kuuluvat Fazer-konsernin Food Services -liiketoimintayksikköön, joka teki viime vuonna 601 miljoonan euron liikevaihdon. Noin 270 miljoonaa euroa tästä liikevaihdosta tulee Suomesta. Koko Fazerin liikevaihdosta 37 prosenttia syntyy ruoka- ja ravintolapalveluista. Ruokapalveluiden lisäksi Fazerin keskeisimmät liiketoiminta-alueet ovat makeiset ja leipomot.

Rahnasto ei kommentoi ravintolauudistukseen budjetoitua rahamäärää.

"Meidän historiassamme se on iso satsaus. Kyseessä on kokonaisuus, jossa emme muuta vain logoa tai miljöötä. Tärkein muutos on henkilöstökokemus ja sitä kautta parempi asiakaskokemus", Rahnasto sanoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö