Mainonnan eettisyys

M&M 16.6. 14:21

Fazerin karkkihuumorin poliittisuus osui hermoon

Juho Kuva

Elintarvikeyhtiö Fazerin makeis-divisioonan sekoitekarkkipussien kampanja on saanut vapauttavan lausunnon Mainonnan eettiseltä neuvostolta.

Makeinta on vapaus -kampanjan lausuntopyynnön kirvoittaneessa televisiomainoksessa pariskunta neuvottelee karkkien syömisestä. Yksityishenkilö on pyytänyt neuvostolta lausuntoa, koska hän katsoo mainoksen olevan vahvasti vakaumuksellinen ja sopimusyhteiskunnalle irvaileva.

"Mainos loukkaa henkilöitä, jotka suhtautuvat kokoomuspolitiikkaan kriittisesti", lausuntopyynnössä todetaan.

Makeismainoksessa on neuvoston näkemyksen mukaan pyritty humoristiseen ilmaisuun käyttämällä hyväksi ajankohtaisia poliittisia puheenaiheita. Neuvosto katsoo, että mainos ei ollut hyvän tavan vastainen ja että mainoksen ei voida katsoa olevan yleisesti loukkaava.

Fazer kertoo lausumassaan, että sen mainoksen viesti ja huumori on kohdistettu aikuisille, eikä mainos ota kantaa politiikkaan tai yhteiskuntaan laajemmin. Fazerin mukaan mainos ei ole kohdistettu mitään aatetta tai ihmisryhmää vastaan.

Lisäksi neuvosto toteaa yleisesti mainosten mahdollisen poliittisen sisällön osalta, että poliittinen viestintä on sananvapauden ydinaluetta.

Lue kampanjan taustat ja tarina täältä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.