Brändien arvostus 2012

Henrik Muukkonen 28.9.2012 07:39 päivitetty 4.2.2016 10:27

Fazerin Sininen on Suomen arvostetuin brändi

Fazer

Suomen arvostetuimpien brändien Top 10 -lista muuttuu hitaasti. Tänä vuonna Valio voi nousi listalle ja Abloy putosi.

Fazerin Sininen ja Fazer ottivat kaksoisvoiton viimevuotiseen tapaan Markkinointi&Mainonta-lehden arvostetuimmat brändit  Top 100 -listalla. Myös brändien välinen järjestys säilyi entisellään. Fazerin Sininen on Suomen arvostetuin brändi, ja Fazer hyvä kakkonen.

Kärkikymmenikköön ilmestyi tänä vuonna vain yksi uusi tulokas, Valio voi. Se nousi suoraan kuudennelle tilalle. Abloy putosi sijalle 13.

Tässä Suomen arvostetuimpien brändien kärkikymmenikkö:

1. Fazerin Sininen

2. Fazer

3. Joutsenlippu (Hyvää Suomesta -merkki)

4. Joutsenmerkki

5. Fiskars

6. Valio voi

7. Iittala

8. Hackman

9. Arabia

10. Google

Lista perustuu Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi&Mainonta-lehden "Brändien arvostus 2012" -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1090 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa. Toissijaisena perusteena on se, kuinka monta prosenttia arvosanan antaneista oli valmis suosittelemaan brändiä muille.

Tutkitut brändit valittiin erillisessä esitutkimuksessa maaliskuussa 2012, jolloin selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit noin 110 tuoteryhmässä. Varsinainen tutkimus toteutettiin kirjekyselynä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimus toteutettiin kesällä 2012.

Lue lisää eri brändien arvostuksesta tänään ilmestyneestä Markkinointi&Mainonta-lehdestä. Lehdessä on Top 100 -lista sekä Haastajat 101-200 -lista.

Tilaa lehti täältä tai osta irtonumero Talentum Shopista tai Akateemisesta Kirjakaupasta.

Joutsenlippu Hyvää Suomesta -merkki korjattu juttuun klo 11.14.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.