Brändien arvostus 2013

Henrik Muukkonen 27.9.2013 09:14 päivitetty 4.2.2016 09:32

Fazerin Sininen on yhä Suomen arvostetuin brändi

Ulkomaisten brändien kärkipaikka vaihtui. Lego nousi arvostetuimmaksi.

Fazerin Sininen ja Fazer ottivat kaksoisvoiton jo viidennen kerran Markkinointi&Mainonta-lehden arvostetuimmat brändit  Top 100 -listalla. Myös brändien välinen järjestys säilyi entisellään. Fazerin Sininen on Suomen arvostetuin brändi, ja Fazer hyvä kakkonen.

Tässä Suomen arvostetuimpien brändien kärkikymmenikkö:

1. Fazerin Sininen

2. Fazer

3. Fiskars

4. Joutsenmerkki (ympäristömerkki)

5. Hackman

6. Hyvää Suomesta -merkki (joutsenlippu)

7. Valio voi

8. Arabia

9. Iittala

10. Lego

Lista perustuu Taloustutkimus Oy:n ja Markkinointi&Mainonta-lehden "Brändien arvostus 2013" -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1043 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa. Toissijaisena perusteena on se, kuinka monta prosenttia arvosanan antaneista oli valmis suosittelemaan brändiä muille.

Tutkitut brändit valittiin erillisessä esitutkimuksessa maaliskuussa 2013, jolloin selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 118 tuoteryhmässä. Varsinainen tutkimus toteutettiin kirjekyselynä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimus toteutettiin kesällä 2013.

Lue lisää eri brändien arvostuksesta tänään ilmestyneestä Markkinointi&Mainonta-lehdestä. Lehdessä on Top 100 -lista sekä Haastajat 101-200 -lista.

Tilaa lehti täältä tai osta irtonumero Talentum Shopista tai Akateemisesta Kirjakaupasta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö