Brändien arvostus 2016

M&M 17.10. 20:11

Ferrari hidasti ja Porsche putosi autobrändien arvostuksessa

Daimler AG - Global Communicatio

Porsche jäi tämän vuoden Brändien arvostus -tutkimuksessa kolmen kärjen ulkopuolelle.

Suomalaisten eniten arvostama autobrändi on jälleen Mercedes-Benz. Mersu paransi sijoitustaan pykälällä edellisvuodesta.

Toiseksi arvostetuimmaksi autobrändiksi nousi sähköautoistaan tunnettu Tesla, joka nousi kärkisijoille ensimmäistä kertaa.

Viime vuoden kakkonen eli Ferrari heikensi sijoitustaan yhdellä pykälällä ja on nyt kolmanneksi arvostetuin autobrändi.

Vuoden 2015 suosituin autobrändi Porsche ja kahden vuoden takainen kakkonen putosi tänä vuonna suosituimmista.

Tiedot perustuvat Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2016 -tutkimukseen, jossa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 005 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Näin tutkimme

Markkinointi&Mainonta-lehden Taloustutkimus Oy:n ja Brändien arvostus 2016 -tutkimuksessa selvitettiin kaiken kaikkiaan 1 005 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa.

Taloustutkimus valitsi tutkitut brändit erillisessä esitutkimuksessa internet-paneelissaan maaliskuussa 2016. Esitutkimuksessa selvitettiin spontaanisti tunnetuimmat brändit 117 tuoteryhmässä.

Vastaajille ei annettu vaihtoehtoja, vaan heiltä kysyttiin ”Mitä brändejä eli merkkejä, tuotemerkkejä tai yrityksiä tulee mieleenne tuoteryhmästä x?”.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta. Tutkimus toteutettiin kesä–heinäkuussa 2016. Tutkimuksen vastausprosentti oli 37.

Vastaajia pyydettiin antamaan jokaiselle tuntemalleen brändille arvosana (4–10) sen mukaan, kuinka paljon hän kyseistä brändiä arvostaa.

Lisäksi kysyttiin, käyttääkö vastaaja brändiä pääasiallisesti, onko vastaaja nähnyt brändin mainontaa viimeisen puolen vuoden aikana sekä voisiko vastaaja suositella brändiä muille. Tänä vuonna kysyttiin viime vuoden tapaan myös sitä, millaisena brändin hintatasoa pidetään ja antaako se hyvän vastineen rahalle.

Markkinointi&Mainonta-lehden brändilistan sijoitusten perusteena on käytetty ensisijaisesti annettujen arvosanojen keskiarvoa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Vaihde: 0204 42 40

Tilaajapalvelu puh: 0204 42 4100

Puhelun hinta (sis. alv 24%): 8,35 snt/puhelu + 16,69 snt/minuutti. Ulkomailta yritysnumeroon soittamisen hinnoittelee ulkomainen operaattori. Sopimusasiointi: 03051 4100 (8,8 snt/min sis. alv 24 %).