Viihdemedia

Anna Juvonen 12.7.2011 12:55 päivitetty 4.2. 09:59

Findance hylkäsi Amppari-klikkien kalastelun

Findance pyrkii viihdemediaksi, joka ei tavoittele klikkejä hinnalla millä hyvänsä. Se tietää hyvästejä Johanna Tukiaisella, BB-sekoiluille ja Amppari-otsikoille.

Viihdesivusto Findance keräsi Saittimittarin mukaan viime viikolla liki 200 000 eri kävijää. Kesän aikana sivuston kävijämäärät eivät pääasiassa ole yltäneet 150 000:een.

Findancen päätoimittaja Antti Niemelän mukaan piikkiviikko ei pitkällä tähtäimellä ole mitenkään poikkeuksellinen.

"Varsinkin alkuvuodesta tällaiset luvut olivat ihan tavallisia. Kesähelteet verottavat jonkin verran netin käyttöä ja sikäli kyse oli kieltämättä nappiviikosta", Niemelä sanoo.

Viime vuonna sivuston kävijämäärät liikkuivat 50 000 ja 100 000 kävijän välillä. Tuntuva kasvu viime vuoteen verrattuna on Niemelän mukaan syntynyt suunnittelemalla tarkemmin uutissisältöä ja kuuntelemalla lukijoita.

"Periaatteessa olemme tehneet juuri päinvastoin kuin muut viihdemediat. Aiemmin lopetimme jo Johanna Tukiainen -uutisoinnin kokonaan, tänä vuonna lopetuslistalle ovat ajautuneet myös kaiken maailman BB-Hennat sekä katso kuvat ja ohhoh -otsikot."

Niemelä sanoo, että nasevia otsikoita ei hylätä, mutta harhaanjohtamista yritetään välttää.

"Uskon, että tämän suuntauksen hedelmiä poimitaan parhaillaan. Vaikka erityisesti Amppareista saisi massoittain satunnaisia kävijöitä "herkullisilla bikinikropilla", niin jossain vaiheessa vakiolukijaa alkaa pänniä."

Niemelän vuonna 1998 musiikkijulkaisuna aloittama Findance pyrkiikin viihdemediaksi, joka ei tavoittele klikkejä hinnalla millä hyvänsä.

"Toki moni muistaa vain menneisyyden ja tämän roolin asettuminen vie oman aikansa. Tosikoille sivusto ei ole suunnattu edelleenkään", Niemelä sutkauttaa.

Uutissisällön tuotannosta yksin vastaava Niemelä kertoo, ettei seuraa kilpailijasivustoja kummemmin ja otsikkopelleilyn lopettamisen myötä myös Amppareissa klikkimenestymisestä stressaaminen on lakannut. Musiikin ja elokuvien arvostelut tulevat pääasiassa avustajilta.

Facebook on noussut sivuston tärkeimmäksi kävijävirran lähteeksi. Sivustolle tullaan paljon myös Ampparit.comista ja suoraan etusivulle, mutta sanahakujen merkitys on pienentynyt, kertoo Niemelä.

"Facebook-faniryhmässämme on jo lähes 25 000 jäsentä, mikä on poikkeuksellisen suuri ainoastaan verkkolehtenä ilmestyvälle medialle."

Niemelä on tyytyväinen sivuston mainosmyynnin kehittymiseen viimeisen vuoden aikana. Mainontaa sivustolle myy White Rabbit.

Markkinointi

09.12.2016 09:55

Starbucks heräsi isosti Pokémon Go -huumaan

Tuhannet kahvilat Yhdysvalloissa ovat muuntautuneet Pokéstopeiksi tai -gymeiksi. Pelaajat voivat pokémoneja kerätessään siemailla uutta, teeman mukaista juomaa.