Finlayson

Elina Hakola 3.3.2016 08:48 päivitetty 3.3.2016 16:04

Finlayson valloittaa maailman lisensoimalla - "Seuraavaksi teemme räväkämpiä liikkeitä"

Finlayson

Finlaysonilla on Japanissa jo 17 lisensointikumppania ja lisää tulee. Seuraavaksi brändi laajenee Aasiassa ja Euroopassa.

Kodintekstiilejä valmistava Finlayson toi Suomen markkinoille alkuviikosta japanilaisten lisenssivalmistajien valmistamia tuotteita. Kuosit ovat tuttuja, mutta osan tuotteista on valmistanut esimerkiksi Kawamanu-tehdas, joka tekee tuotteita perinteisin japanilaisin käsityömenetelmin.

Finlayson aloitti lisenssoinnin Japanissa vuonna 2014, ja nyt sillä on 17 kumppania. Lisenssipartnereista kodintekstiilejä tekee Nishikawa Sangyo, naisten asusteita Bigi sekä Fellissimo, joka tekee lisäksi lasten asusteita, laukkuja ja huiveja. Mattoja ja verhoja tekee Aswan, paperituotteita Marks sekä keramiikkaaa ja astioita Yamaka Shoten.

"Lisensointi on kustannustehokas tapa etabloitua uusilla markkinoilla. Olemme nyt tehneet yhteistyötä tunnettujen valmistajien kanssa, mutta etsimme valmistajia lisää. Seuraavaksi teemme räväkämpiä liikkeitä, kuten yhteistyötä paikallisten designereiden kanssa", Finlaysonin viennistä vastaava johtaja Risto Voutilainen sanoo.

Finlaysonin näkymät Japanissa ovat lupaavat. Kuluttajatutkimuksen mukaan 42 prosenttia japanilaisista naisista haluaisi ostaa Finlaysonin tuotteita. Kun yrityksen tunnettuus on seitsemän prosentin luokkaa, tulos on erinomainen.

"Tulovirta Japanista tuplaantuu tänä vuonna", Voutilainen ennustaa.

Suomi-design on otettu hyvin vastaan Japanissa aina. Voutilainen uskoo, että japanilaiset paikkaavat designilla kaukokaipuutaan.

"Yhteistyökumppaneissamme on 400-500 vuotta vanhoja yrityksiä, joilla on aidosti hienoja kuoseja omastakin takaa. Suomi symboloi heille vapautta, puhtautta ja luontoa, joten jos ei ole mahdollista päästä nauttimaan niistä Suomeen, niitä halutaan ostaa esineen muodossa", hän sanoo.

Japani on vasta hyvä alku. Finlayson etsii yhteistyökumppaneita muun muassa Etelä-Koreasta, Kiinasta, Isosta-Britannista, Saksasta, Espanjasta ja Portugalista. Etelä-Koreasta sillä on tarkoitus saada viisi yhteistyökumppania kesään mennessä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.