Google

M&M 12.2.2016 19:46 päivitetty 3.3.2016 15:39

Google repäisee jälleen - suunnitteli kirjan uusiksi

Colourbox

Uusissa digikirjoissa lukija voi itse päättää miten tarina etenee.

Googlen luova toimisto Sydneyssä ja designkustantaja Visual Editions ovat perustaneet Editions at Play -kustantajan uudenlaista kirjakonseptia varten, kertoo Fastcodesign.

Entrances & Exits -niminen sähkökirja alkaa sisällysluettelosta. Kaikkien lukujen nimenä on Tuntematon sijainti. Painamalla jotakin niistä, sähkökirja avaa tuntemattoman näkymän Googlen katunäkymästä. Klikkaamalla kadulla näkyvää ovea tarina alkaa. Klikkailu tekee tarinasta omanlaisensa seikkailukirjan, jossa lukija voi tietyissä rajoissa päättää, mitä kirjassa tapahtuu.

Editions at Play aikoo tuoda yhteen kirjailijan, kehittäjät ja suunnittelijat, jotta syntyisi ennen kaikkea digitalisiksi suunniteltuja kirjoja.

Toistaiseksi kustantajalla on Entrances & Exits -kirjan lisäksi vasta toinen kirja,The Truth About Cats and Dogs. Tässä kirjassa on ideana, että tarina on kerrottu kahdessa päiväkirjassa, joita ei esitetä lineaarisesti, vaan lukija voi itse päättää, missä järjestyksessä hän päiväkirjat lukee. Lyijykynäpiirros havainnollistaa, kuinka kirjaa luetaan.

Konsepti yhdistelee perinteistä kerrontaa ja vuorovaikutteisuutta. Kirjallisuudenhistorian klassikkoja tällaisista interaktiivisista teoksista tuskin tulee, mutta kustantaja ei tavoittelekaan sitä.

Ennemminkin on tarkoitus loitota perinteisestä printtimediasta. Kustantaja pyrkii tuomaan uusia ominaisuuksia kirjaan. Syksyllä on tulossa teos, "joka menettää muistinsa". Jokainen teos on siis tekstin ja kuvan lisäksi myös oma ohjelmansa.

Lähde: Tekniikka&Talous

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.