Teknologia

M&M 7.7. 08:17

Googlelta merkittävä rahoitus Aller Median kehittämälle datatyökalulle

Saana Säilynoja
Allerin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä arvioi datan mahdollistavan paremman ymmärryksen ihmisten tarpeista ja käyttäytymisestä.

Google Digital News on päättänyt lahjoittaa Aller Median kehittämää datan visualisointiin ja hyödyntämiseen luotua työkalua 300 000 eurolla.

Uusi työkalu on osa Allerin Rikastamo-datapalvelua. Rikastamo on yhdistelmä Allerin onlineverkostoista, tilaajakannasta ja Allerin

Osana datapalveluaan Aller kertoo tiedotteessaan kehittävänsä uutta rikastamo.fi-verkkosivustoa, joka koostuu datan visualisointi- ja analysointityökalusta.

Uuden verkkopalvelun avulla datasta muodostettuja kohderyhmiä pääsee Allerin mukaan seuraamaan reaaliajassa ja ryhmien kiinnostuksen kohteita ja ostoaikeita voi hyödyntää muun muassa markkinoinnin kohdentamiseen. Tavoitteena on tehdä datasta visualisoinnin avulla läpinäkyvämpää ja helpommin lähestyttävää. 

"Datatyökalun avulla haluamme murtaa raja-aitoja, jotta myös muut kuin data-asiantuntijat pääsevät helpommin käsiksi dataan ja sen hyötyihin. Data ei ehkä ole helposti lähestyttävä aihe, mutta haluamme, että mahdollisimman monet voivat kuitenkin hyötyä datasta parempien työvälineiden avulla", kertoo palvelun kehittämisessä mukana ollut Arseni Fefelov, Senior Digital Business Developer Allerilta.

Rikastamo.fi-datatyökalu lanseerataan ensi kuussa. Nyt saadulla rahoituksella työkalun kehittäminen jatkuu.

"Googlelta saamamme rahoitus on merkittävä kunnianosoitus dataprojektillemme, koko Allerin porukalle ja asiakkaillemme, jotka ovat olleet projektissa mukana", kommentoi Sami Lahtinen, Allerin Data & Digital Solutions –liiketoimintayksikön johtaja.

Rikastamo-palvelu on yrityksen mukaan keskeisessä roolissa Allerin strategiassa tuottaa ihmisymmärrystä yritysten liiketoiminnan tehostamiseen sekä dataohjattuja sisältöjä.

"Hakukoneet yltävät vain 10 %:iin maailman datasta, jäljelle jäävä 90 % mahdollistaa paitsi paremman ymmärryksen ihmisten tarpeista ja käyttäytymisestä, myös ratkaisut ihmiskunnan isoimpiin ongelmiin. Siksi olemme investoineet dataan jo yli kolme vuotta", sanoo Allerin toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä.

Googlen Digital News Initiative rahoittaa 150 miljoonalla eurolla digitaalisen journalismin kehitystä tukevia hankkeita ja niihin liittyviä teknologiainnovaatioita Euroopassa. Nyt rahoitettavat hankkeet julkistettiin Amsterdamissa 6. heinäkuuta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö