Teknologia

Tivi 25.1.2016 15:34 päivitetty 3.3.2016 15:38

Googlen hakukone pulittaa Applelle miljardisummia

Colourbox

Applelle rapsahtaa tietty prosentti kaikilla iOS-laitteilla tehdyistä hauista.

Google on maksanut hakukoneensa näkyvyydestä iPhonessa ja iPadissa noin miljardi dollaria vuodessa, Oraclen lakimies on paljastanut.

Käytännössä Apple ansaitsee kaikista iOS-laitteilla tehdyistä hauista kertyvistä mainostuloista tietyn prosentin. Google on iPhonen oletushakukone, MacRumors kertoo.

Tämä luku, kuten myös Googlen Androidista ansaitsemat rahasummat oli tarkoitettu salaisuudeksi. Ne lipsahtivat viime viikolla asianajajalta oikeudenkäynnin yhteydessä. Yhtiöt käsittelevät oikeudessa juttua, joka juontaa juurensa vuoteen 2010.

Apple-yhteistyön summat ovat peräisin vuodelta 2014. MacRumorsin mukaan samankaltainen huhu kiersi yhteistyöstä jo vuonna 2012.

Bloombergin mukaan oikeudessa puhuttiin Apple-yhteistyön kohdalla 34 prosentista. Ulkopuolisille ei kuitenkaan selvinnyt, oliko tämä luku loppujen lopuksi Applen vai Googlen ansaitsema prosentti.

Oraclen lipsautuksen jälkeen Google vaati tuomarilta oikeudenkäynnin saneluversiota salaiseksi. Yhtiön mukaan luvut olivat peräisin asiakirjoista, jotka oli tarkoitettu pelkästään lakimiesten silmille. Ilmeisesti Googlen vaatimus myös hyväksyttiin.

Applen ja Googlen yhteistyön piti tiettävästi loppua vuonna 2015, mikä olisi tarkoittanut Applelle mahdollisuutta myydä oletusaseman esimerkiksi Microsoftille tai Yahoolle. Google on kuitenkin edelleen käytössä iPhonella, joten ilmeisesti sopimus on edelleen voimassa.

Lähde: Tivi

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.