Mainonnan stereotypiat

M&M 22.9. 11:16

Hajuvesimainosten mysteerinaiset ja kompuroivat isät - stereotypiat ärsyttävät mainoksissa

Colourbox
Jogurttimainosten yli-innokkaat naiset eivät herätä innostusta.

Monet mainonnassa käytettävät stereotypiat ärsyttivät vastaajia The Drum -lehden kyselyssä.

The Drum teki syyskuun alkupuolella Twitterissä kyselyn siitä, mihin mainosstereotypioihin käyttäjät ovat kaikkein kyllästyneimpiä.

The Drumin Twitter-kyselyn vihatuimmaksi mainosstereotypiaksi nousi "salaperäinen nainen hajuvesimainoksessa". Vastaajista 48 prosenttia ärsyyntyi tästä stereotypiasta.

Toiselle sijalle nousi "kompuroiva isä" -stereotypia, joka nakersi 30 prosentin hermoja.

Vastaajista 22 prosenttia puolestaan ärsytti automainokset yleensä.

Muita esiin nousseita ärsyttäviä stereotypioita olivat muun muassa "keskiluokkaiset ihmiset mukavissa keittiöissä rypistelemässä otsaansa veloille".

Intoa vastaajissa eivät myöskään herättäneet jogurttimainokset, joissa naiset kiskovat yli-innokkaasti jogurttia suuhunsa, tai mainokset, joissa vanhat pariskunnat kävelevät onnellisena rannalla.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö