Kirjamyynti

M&M 12.1. 14:48

Harry Potter puski lasten- ja nuortenkirjojen myynnin kasvuun

Colourbox

Näytelmäkirjaa Harry Potter ja kirottu lapsi myytiin Suomessa viime vuonna lähes 100 000 kappaletta. Lasten- ja nuortenkirjoja lukuun ottamatta kirjamyynti matasi.

Lasten- ja nuortenkirjojen myynti kasvoi viime vuonna kahdeksan prosenttia Suomen suurimmissa kirjakaupoissa ja kirjakauppaketjuissa.

Kokonaisuutena kirjamyynti kirjakaupoissa laski kolme prosenttia edellisvuodesta. Lasten- ja nuortenteosten myynnin kasvua selittääkin yksittäinen kirja, eli J. K. Rowlingin, John Tiffanyn ja Jack Thornen luoma Harry Potter ja kirottu lapsi. Suomen kustannusyhdistyksen julkaisemien tilastojen mukaan teosta myytiin yhteensä 97 600 kappaletta. Teoksen on suomentanut Jaana Kapari-Jatta.

Viime vuoden toiseksi myydyin teos kirjakaupoissa oli kotimaisten kaunokirjojen ykkönen eli Ilkka Remeksen Kiirastuli 55 600 kappaleen myynnillä. Kotimaisen kaunokirjallisuuden kärjessä jatkavat myös Tuomas Kyrö, Miika Nousiainen ja Jari Tervo. Kyrön kolmea syksyllä julkaistua Mielensäpahoittaja-kirjaa myytiin yhteensä lähes 100 000 kappaletta.

Viime vuoden Finlandia-voittaja Jukka Viikilän Akvarelleja Engelin kaupungista löytyy kotimaisen kaunokirjallisuuden myyntilistan sijalta viisi.

Kaunokirjojen kokonaismyynti säilyi positiivisena, kun kasvua syntyi prosentti edellisvuodesta. Toisaalta kaunokirjallisuuden kärkikirjojen myynti on laskenut rajusti huippuvuosista. Tästä voi päätellä, että myynti on vuoden aikana jakautunut useammalle kirjanimikkeelle pelkkien kärkikirjojen sijaan.

Vuoden kolmanneksi myydyin teos oli tietokirja, eli Konmari – siivouksen elämänmullistava taika. Kirjaa myytiin 53 000 kappaletta. Muuten tietokirjamyynti sujui vuonna 2016 alavireisesti ja jäi kuusi prosenttia vähäisemmäksi edellisvuoden myyntiä. Osittain miinusta selittää vuoden 2015 värityskirjabuumi, joka hiipui vuoden 2016 alussa.

Vuoden 2016 myydyin suomennettu kaunokirja oli 23 800 myydyllä kappaleella Lars Keplerin Playground. Keplerin teokset liikkuivat myös pokkareina ja äänikirjoina. Vuonna 2015 ilmestynyttä viidettä Joona Linna -dekkaria Vainooja myytiin vuonna 2016 pokkarina 17 400 kappaletta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.