Mainokset

M&M 8.1.2016 19:15 päivitetty 3.3.2016 15:37

Hasan & Partnersin toteuttama Lemmy-mainos leviää maailmalla

Antti Mannermaa
Ian "Lemmy" Kilmister Valion spotin kuvauksissa.

Adweek valitsi Valion kunnianosoituksen Lemmy Kilmisterille päivän mainokseksi.

Joulukuun lopussa menehtynyt rocklegenda ja Motörhead-yhtyeen keulakuva Ian "Lemmy" Kilmister kuvasi Valion kanssa kansainväliseen levitykseen tarkoitetun maitomainoksen yhtyeen Suomen-vierailun yhteydessä 6. joulukuuta.

Ennen Kilmisterin kuolemaa Valion tarkoituksena oli esitellä yhtiön "innovatiivista, kansainvälistä maitovalikoimaa", kertoo markkinointipäällikkö Hanna Savolainen tiedotteessa.

Kuvaushetkellä ajatuksena oli luoda uusi versio vuonna 1997 julkaistun, hitiksi nousseen En oo koskaan juonut maitoa -mainoksen pohjalta.

Kilmisterin kuoleman jälkeen mainostoimisto Hasan & Partnersin Valiolle suunnittelemaa ja toteuttamaa spottia muutettiin.

Rocklegendan kunnianosoitukseksi muokattu mainos julkaistiin perjantaina 8. tammikuuta YouTubessa ja Vimeossa. Spottiin valittu otto on Valion mukaan Lemmyn improvisoima, eikä kohtausta ollut käsikirjoitettu.

YouTubessa mainosvideota on katsottu lähes 200 000 kertaa. Valion Facebook-sivuilla spottia on katsottu yli 350 000 kertaa ja jaettu yli 8000 kertaa.

Suomalaismedioiden lisäksi Kilmisterin tähdittämä mainos on uutisoitu laajasti ulkomailla.

Mainosalaa seuraava Adweek valitsi Hasan & Partnersin mainoksen päivän mainoksekseen.

Brittilehdet The Guardian ja The Telegraph nostivat mainoksesta tehdyt jutut näyttävästi esille verkkosivuillaan. Aiheesta kirjoitti myös musiikkilehti NME.

Suomalaismainos noteerattiin myös Ruotsissa, jossa esimerkiksi Dagens Media ja Resumé kirjoittivat siitä.

Motörheadin ja Kilmisterin saksalaisfanit puolestaan pääsivät lukemaan Valion mainoksesta muun muassa Der Spiegelistä.

Yhdysvaltalainen uutistoimisto Associated Press kirjoitti Valion mainoksesta, ja uutinen on AP:n kautta levinnyt moniin amerikkalaislehtiin, kuten The New York Timesiin ja The Washington Postiin.

 

Talouselämä seurasi mainosvideon kuvauksia, joista koottuun kuvagalleriaan voi tutustua täällä. Koko reportaasin voi lukea Talouselämä-lehdestä ja Summa-palvelusta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kilpailut

25.02.2017 12:01

Metsästätkö leijonaa? – Mainoskilpailujen plussat ja miinukset

Kevään mainoskilpailuissa pannaan ideat paremmuusjärjestykseen. Samalla järjestykseen pannaan tekijät, toimistot, ketjut ja jopa maat. Tällä kertaa ei puhuta siitä, miksi Ruotsi voittaa ja Suomi ei, vaan siitä, kannattaako kilpailuihin osallistua ja jos kannattaa, niin mihin?

Kommentti

24.02.2017 11:12

Hasan & Partners upotti itsensä suohon

"Hasan & Partners ajoi Planin tilanteeseen, jossa se joutui puolustamaan, että heidän kampanjoissaan käytetyt faktat pitävät kutinsa. Se on paitsi surullista, myös epälojaalia asiakasta kohtaan", toimittaja Cilla Bhose kirjoittaa.

Elokuvat

24.02.2017 09:53

Lidlistä Tuntemattoman sotilaan yhteistyökumppani

Saksalainen vähittäiskauppaketju kertoo haluavansa tukea suomalaista kulttuuria. "Uusi Tuntematon sotilas ei toteutuisi ilman kumppaneita", elokuvaprojektin yhteyspäällikkö Laura Sutinen kertoo.