Mainokset

M&M 8.1.2016 19:15 päivitetty 3.3.2016 15:37

Hasan & Partnersin toteuttama Lemmy-mainos leviää maailmalla

Antti Mannermaa
Ian "Lemmy" Kilmister Valion spotin kuvauksissa.

Adweek valitsi Valion kunnianosoituksen Lemmy Kilmisterille päivän mainokseksi.

Joulukuun lopussa menehtynyt rocklegenda ja Motörhead-yhtyeen keulakuva Ian "Lemmy" Kilmister kuvasi Valion kanssa kansainväliseen levitykseen tarkoitetun maitomainoksen yhtyeen Suomen-vierailun yhteydessä 6. joulukuuta.

Ennen Kilmisterin kuolemaa Valion tarkoituksena oli esitellä yhtiön "innovatiivista, kansainvälistä maitovalikoimaa", kertoo markkinointipäällikkö Hanna Savolainen tiedotteessa.

Kuvaushetkellä ajatuksena oli luoda uusi versio vuonna 1997 julkaistun, hitiksi nousseen En oo koskaan juonut maitoa -mainoksen pohjalta.

Kilmisterin kuoleman jälkeen mainostoimisto Hasan & Partnersin Valiolle suunnittelemaa ja toteuttamaa spottia muutettiin.

Rocklegendan kunnianosoitukseksi muokattu mainos julkaistiin perjantaina 8. tammikuuta YouTubessa ja Vimeossa. Spottiin valittu otto on Valion mukaan Lemmyn improvisoima, eikä kohtausta ollut käsikirjoitettu.

YouTubessa mainosvideota on katsottu lähes 200 000 kertaa. Valion Facebook-sivuilla spottia on katsottu yli 350 000 kertaa ja jaettu yli 8000 kertaa.

Suomalaismedioiden lisäksi Kilmisterin tähdittämä mainos on uutisoitu laajasti ulkomailla.

Mainosalaa seuraava Adweek valitsi Hasan & Partnersin mainoksen päivän mainoksekseen.

Brittilehdet The Guardian ja The Telegraph nostivat mainoksesta tehdyt jutut näyttävästi esille verkkosivuillaan. Aiheesta kirjoitti myös musiikkilehti NME.

Suomalaismainos noteerattiin myös Ruotsissa, jossa esimerkiksi Dagens Media ja Resumé kirjoittivat siitä.

Motörheadin ja Kilmisterin saksalaisfanit puolestaan pääsivät lukemaan Valion mainoksesta muun muassa Der Spiegelistä.

Yhdysvaltalainen uutistoimisto Associated Press kirjoitti Valion mainoksesta, ja uutinen on AP:n kautta levinnyt moniin amerikkalaislehtiin, kuten The New York Timesiin ja The Washington Postiin.

 

Talouselämä seurasi mainosvideon kuvauksia, joista koottuun kuvagalleriaan voi tutustua täällä. Koko reportaasin voi lukea Talouselämä-lehdestä ja Summa-palvelusta.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Nimitykset

28.03.2017 09:58

Hille Korhosesta Nokian Renkaiden toimitusjohtaja

Nokian Renkaat Oyj:n hallitus on nimittänyt tekniikan lisensiaatti Hille Korhosen (s. 1961) Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtajaksi. Nokian Renkaat tiedotti nimityksestä tiistaina. Korhonen aloittaa tehtävässään 1.6.2017.

Kommentti

28.03.2017 10:21

Seppälä horjuu, mutta kajahtiko Kalasatamasta pelastus?

Vaateketju Seppälän väki jännittää, päästääkö käräjäoikeus yhtiön yrityssaneeraukseen vai onko edessä Anttilan kohtalo eli konkurssi. Toivoa henkiin jäämisestä antaa Helsingin Kalasataman kulmilta maanantaina kiirinyt uutinen.

Nimitykset

28.03.2017 09:45

Toimistokonkari Torin mediamyynnin johtoon

Mika Räihä on nimitetty Tori.fi:n mediamyynnin johtajaksi. Hän siirtyy Toriin Sanomalta, jossa hän johti ohjelmallisen ja tulospohjaisen mainonnan tiimiä.

Media

28.03.2017 08:49

Tässä asiassa radio on edelleen lyömätön

Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teoston teettämän musiikinkäyttötutkimuksen mukaan radio on edelleen käytetyin ja tärkein taustamusiikin lähde. Nettiradion kuuntelu on tutkimuksen perusteella sen sijaan vielä vähäistä.