Toimistot

Jani Niipola 20.1. 08:02 päivitetty 20.1. 12:36

Herlin ryhtyy Supersonin osakkaaksi - "Koko ala alkaa löytää uusia uomia"

Suomalaisessa markkinointiviestinnässä klassinen haaste on ollut saada markkinointi kulmahuoneeseen. Nyt näyttää siltä, että kulmahuone tuleekin markkinointiin.

Helsinkiläinen Superson julkisti tänään perjantaina, että Koneen hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin sijoittaa toimistoon.

Herliniä kiinnosti Supersonissa nimenomaan kansainvälisen kasvun mahdollisuudet ja toimintamalli, joka hyödyntää asiantuntijaverkoston osaajia asiakkaiden tarpeiden mukaan. Ketterä toimintamalli haastaa alan käytäntöjä ja kiinnostaa sekä Suomessa että ulkomailla.

"Koen tärkeäksi, että pystymme kansainvälistämään myös suomalaisia palveluliiketoiminnan innovaatioita", kommentoi Herlin.

"Koko media- ja sisältöala alkaa nyt, pitkän murroskauden jälkeen, löytää uusia uomia ja Superson on mielestäni tässä yhteydessä mielenkiintoinen, vaikka vielä verraten pieni yhtiö. Näen tässä kuitenkin selkeän kasvu- ja kehityspolun", Herlin jatkaa.

Samalla yhtiön perustajat Mikko Siukosaari ja Samppa Vilkuna ostavat itselleen lisää osuuksia alkuperäisiltä sijoittajilta.

"Erityisesti uskomme uudesta omistajuudesta olevan apua kansainvälistymissuunnitelmissamme", toteavat Supersonin perustajat Mikko Siukosaari ja Samppa Vilkuna.

Markkinointiviestinnän alalla puhutaan usein siitä, että markkinointi pitäisi saada kulmahuoneeseen. Nyt näyttää siltä, että kulmahuone tulee markkinointiin.

Mikko Siukosaari korostaa, että Herlinin ja viestintätoimisto Milttonin hallituksessa istuvan Jorma Ollilan kaltaisten teollisuusjohtajien kiinnostuminen markkinointiviestintätoimistoista kohottaa koko luovan alan ja markkinointiviestinnän arvostusta myös kulmahuoneissa.

”Arvostusta saadaan aikaan tämän tyyppisillä asioilla ja omalla toiminnalla ja teoilla. Kyllä ainakin Supersonin uskottavuus kasvaa, vaikka kaikki ymmärtävät, että hän ei ole ihan kaikessa aktiivisesti mukana", Siukosaari muistuttaa.

Vuonna 2012 perustettu Superson on perustajiensa mukaan vielä "startup-iässä". Uudenlainen toimintamalli on kuitenkin herättänyt kiinnostusta niin Suomessa kuin ulkomailla.

Alma Talentin tänä vuonna ensimmäistä kertaa järjestämässä Vuoden toimisto -kilpailussa Superson nousi shortlistille markkinointiviestinnän toimistojen alle 5 miljooonan euron myyntikatteen kategoriassa.

"Omasta mielestämme perinteinen markkinointiviestinnän suunnittelumalli ei enää sovi nykyaikaiseen monikanavamaailmaan. Se, että markkinoijat käyttävät montaa eri toimistoa, esimerkiksi mainos-, viestintä-, tapahtuma-, ja digitoimistoa, ei ole erityisen kustannustehokasta eikä se enää tue parhaalla mahdollisella tavalla monikanavaista markkinointiviestintää", pohtivat perustajat Siukosaari ja Vilkuna.

Superson on vuonna 2012 perustettu markkinointiviestintätoimisto, jonka liikevaihto vuonna 2016 oli 5,3 miljoonaa euroa. Supersonin asiakkaita ovat muun muassa Adidas, Bonnier Books, Capgemini, Lemminkäinen, Neste ja Taaleri.