Media

Kaisa Saario 20.1. 08:04 päivitetty 3.3. 15:37

Hesarin uudesta tuotteesta tuli maakuntien hitti

Sanoma Media Finland

Helsingin Sanomien uusi viikkolehti HS Viikko on suunnattu ennen kaikkea pääkaupunkiseudun ulkopuoliselle väelle, joka jakeluvaikeuksien takia uhkaa lipsahtaa pois HS:n asiakaslistoilta.

Helsingin Sanomien loppiaisviikolla ensimmäistä kertaa ilmestynyt uusi tilaustuote HS Viikko on lyönyt nopeasti läpi pääkaupunkiseudun ulkopuolella.

HS:n päätoimittaja Antero Mukka kertoo M&M:lle, että ennakkomyynti on ollut jopa odotuksia parempaa, ja ensimmäisistä numeroista on saatu erittäin hyvää palautetta. Tarkkoja tilaajalukuja hän ei suostu paljastamaan, mutta ensimmäisen vuoden tavoitteena on päästä reilusti viisinumeroiseen tilaajamäärään, ja tähänastisen menestyksen perusteella Mukka uskoo, että siihen päästään.

"Se on lähtenyt vähintään odotusten mukaisesti liikkeelle", hän sanoo.

Kyseessä on Helsingin Sanomien perjantaisin jaettava viikkolehti, johon kootaan viikon kiinnostavimpia uutisia ja reportaaseja. Noin satasivuisesta, tabloidikokoisesta lehdestä löytyvät myös katsaus tulevan viikon tapahtumiin sekä radio- ja televisio-ohjelmatiedot.

Käytännössä lähes kaikki viikkolehden sisällöt ovat ilmestyneet viikon varrella jo joko HS:n verkossa tai päivälehdessä. Juttuja toimitetaan hieman uudelleen, ja joitain saatetaan esimerkiksi taustoittaa arkistotiedoilla, mutta käytännössä kokonaisuus syntyy siis uutisdeskissä melko pienellä panostuksella toimitussihteerityönä.

Viikkolehti paikkaa maakuntien jakeluhaasteita

HS Viikko on suunnattu ennen kaikkea juuri heille, joiden keskuudessa se on nopeasti suosiota niittänytkin: pääkaupunkiseudun ulkopuoliselle väelle, jolle Helsingin Sanomat on tärkeysjärjestyksessä kakkonen oman seudun maakuntalehden jälkeen. Viikkolehteä kaupataan ensisijaisesti pakettina HS:n digisisältöjen ja Kuukausiliitteen kanssa.

"Yksi keskeisiä tämän tuotteen synnyttämisen syitä oli se, että jakeluhaasteet alkavat olla melkoisia monissa osissa Suomea", Mukka sanoo.

Printtilehtien levikkien supistuminen on tehnyt lehtien jakelusta syrjäisemmillä seuduilla entistäkin kannattamattomampaa, eikä viikonvaihdejakelua ole joillain alueilla ollenkaan. Mukan mukaan perjantain päiväpostin mukana jaettava viikkolehti onkin kädenojennus niiden suuntaan, jotka jakeluvaikeuksien takia uhkaavat lipsahtaa pois HS:n asiakaslistoilta.

Samalla se on tietenkin myös eurojen ojennus Helsingin Sanomien suuntaan: paketin kuukausihinta on 19,90 euroa. Se, että viisinumeroinen joukko tilaajia maksaisi tämän toimitustyön ohessa syntyvästä paketista, kuulostaa HS:nkin kannalta melko mukavalta.

"Taloudellisia tavoitteita on, mutta kyllä tässä enemmän pyrkimys on palvella sellaisiakin asiakkaita, jotka eivät vaikkapa asuinpaikkansa takia pääse kunnolla nauttimaan meidän muista tuotteista", Mukka vakuuttaa.

Toisaalta kotikunnasta riippumatta monet haluavat uutisensa verkosta, mutta viikonlopuksi käteensä laajemman lukupaketin, hän jatkaa. Viikkolehti tukeekin samalla digiasiakkuuksia laajemmassa mittakaavassa, eli siis ilahduttaa heitä, jotka kaipaavat digisisältöjen lisäksi myös jotain hypisteltävää sormien väliin.

Mainokset

26.08.2016 14:35

Anna äänesi - mikä oli kesän paras aikkarimainos?

Kuukauden aikkarimainos -kilpailu muuttui yleisöäänestykseksi aiemmin tänä vuonna. Nyt äänestysvuorossa ovat kesän mainokset. Kerro mikä on mielestäsi paras, mutta muista perustella äänesi.

Henkilö

26.08.2016 07:03

Älä hämärrä viestiä

Viestintätoimisto Riannon toimitusjohtajan Riitta Auvisen mukaan vika ei ole vastaanottajassa.