Mainonta

M&M 29.11. 14:00 päivitetty 29.11. 14:03

HS: Kannattajat maksoivat epävirallisen Guggenheim-kampanjan

Moreau Kusunoki Architectes / Guggenheim
Guggenheim-suunnittelukilpailun voittajatyö.

Helsinkiin ilmestyneiden Guggenheim-mainosten taustalla on Kallion työryhmä -kollektiivi, kertoo Helsingin Sanomat.

Helsingin kaupunginvaltuusto antaa keskiviikkona lopullisen päätöksen Guggenheimin rakentamisesta Helsinkiin.

Museon kannattajat ovat viime hetkillä päättäneet yhdistää voimansa auttaakseen hankkeen läpimenoa. Helsingin bussi- ja raitiovaunupysäkkien mainospaikoilla on viime päivinä näkynyt Guggenheim-museon rakentamista kannattavia mainosjulisteita. Helsingin Sanomien mukaan kampanjan taustalla on joukko Guggenheimin kannattajia. Mainontaa ei siis ole laittanut alulle Guggenheim Helsingin tukisäätiö.

Tempauksen järjestänyt markkinointiviestinnän ammattilaisista koostuva Kallion työryhmä -kollektiivi kysyi kampanjaan lupaa Guggenheim-museolta, HS kertoo. Mainonta on kuitenkin järjestetty täysin kollektiivin voimin ja maksettu omasta pussista.

"Pitkään elämää nähneenä sanoisin, että olisi aikamoinen munaus, jos sitä ei tule", kollektiiviin kuuluva Timo Raunio sanoo HS:lle.

Mainosjulisteissa on mukana slogan On se nätti. Mitä sitä taiteella pilaamaan. Guggenheim-sanan kirjaimien läpi näkyy museolle suunniteltu tontti nykyisessä asussaan.

Kampanja on nostattanut huomiota myös sosiaalisessa mediassa.

HS:n mukaan viikon kestävä 20 julisteen kampanja maksaisi yli 7 000 euroa JCDecaux'n taksoja mukaillen.

Guggenheimin rakentamisen on arvioitu maksavan 130 miljoonaa euroa. Kaupunki maksaisi siitä 80 miljoonaa euroa ja tarjoaisi lisäksi museolle tontin Olympiaterminaalin vierestä. Kaupunginhallitus hyväksyi Guggenheim-esityksen viime viikon maanantaina äänin 8-7.