Mainonta

M&M 29.11.2016 14:00 päivitetty 29.11.2016 14:03

HS: Kannattajat maksoivat epävirallisen Guggenheim-kampanjan

Moreau Kusunoki Architectes / Guggenheim
Guggenheim-suunnittelukilpailun voittajatyö.

Helsinkiin ilmestyneiden Guggenheim-mainosten taustalla on Kallion työryhmä -kollektiivi, kertoo Helsingin Sanomat.

Helsingin kaupunginvaltuusto antaa keskiviikkona lopullisen päätöksen Guggenheimin rakentamisesta Helsinkiin.

Museon kannattajat ovat viime hetkillä päättäneet yhdistää voimansa auttaakseen hankkeen läpimenoa. Helsingin bussi- ja raitiovaunupysäkkien mainospaikoilla on viime päivinä näkynyt Guggenheim-museon rakentamista kannattavia mainosjulisteita. Helsingin Sanomien mukaan kampanjan taustalla on joukko Guggenheimin kannattajia. Mainontaa ei siis ole laittanut alulle Guggenheim Helsingin tukisäätiö.

Tempauksen järjestänyt markkinointiviestinnän ammattilaisista koostuva Kallion työryhmä -kollektiivi kysyi kampanjaan lupaa Guggenheim-museolta, HS kertoo. Mainonta on kuitenkin järjestetty täysin kollektiivin voimin ja maksettu omasta pussista.

"Pitkään elämää nähneenä sanoisin, että olisi aikamoinen munaus, jos sitä ei tule", kollektiiviin kuuluva Timo Raunio sanoo HS:lle.

Mainosjulisteissa on mukana slogan On se nätti. Mitä sitä taiteella pilaamaan. Guggenheim-sanan kirjaimien läpi näkyy museolle suunniteltu tontti nykyisessä asussaan.

Kampanja on nostattanut huomiota myös sosiaalisessa mediassa.

HS:n mukaan viikon kestävä 20 julisteen kampanja maksaisi yli 7 000 euroa JCDecaux'n taksoja mukaillen.

Guggenheimin rakentamisen on arvioitu maksavan 130 miljoonaa euroa. Kaupunki maksaisi siitä 80 miljoonaa euroa ja tarjoaisi lisäksi museolle tontin Olympiaterminaalin vierestä. Kaupunginhallitus hyväksyi Guggenheim-esityksen viime viikon maanantaina äänin 8-7.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

24.01.2017 18:54

Ikävän viestin häivyttäminen osuu viestijän omaan nilkkaan

"Vaihtoehtoisten faktojen" ja "valeuutisten" aika ei ole haaste pelkästään mediaorganisaatioille vaan kaikille viestijöille. Siksi ainoa toimiva pitkän aikavälin viestintästrategia on avoimuus, myös silloin kun kerrottavana on ikäviä uutisia.