Media

Kimmo Lundén 1.3. 17:56 päivitetty 3.3. 15:40

Hufvudstadsbladetin Barbro Teir: "Pohja on mahdollisesti saavutettu"

KSF Media

Hbl:n lukijakato jatkui kiihtyvänä, printissä ovat jäljellä hard core -tilaajat. Suomenruotsalaisen lehdistön tilannetta käsitellään tiistaina kello 20 Yle Fem -kanavalla.

Sanomalehti Hufvudstadsbladetia kustantavan KSF Median viime vuosi oli kuin noidankehää: lukijakato painetussa Hufvudstadsbladetissa kiihtyi ja lehtiä kustantavan KSF Median viime vuoden tulos on lähes seitsemän miljoonaa euroa tappiolla.

Tiistaina julkistetun Kansallinen mediatutkimus KMT 2015 -mittauksen mukaan Hufvudstadsbladetin painetun lehden lukijamäärä väheni 11 000 lukijalla 66 000 lukijaan. Laskua kertyi 14,3 prosenttia edellisestä mittauksesta. Syksy 2014/kevät 2015 KMT:ssa alamäkeä oli jo 13,5 prosenttia.

"Näimme viime vuoden aikana, että Hbl:n tuplatilaajien lasku oli arvioitua nopeampaa. Tuplatilaajia ovat olleet he, joilla Hbl:n lisäksi on ollut Västra Nylandin, Östnylandin tai Loviisan Sanomien tilauksia", KSF Median toimitusjohtaja ja kustantaja Barbro Teir selittää lukijakadon syitä M&M:lle.

Lehtiperuutukset vähentyneet

Teir arvelee, että lasku on nyt taittunut:

"On mahdollista, että pohja on saavutettu. Jäljellä ovat nämä hard core -printtitilaajat."

Toimitusjohtaja Barbro Teir perustelee näkemystään joulu-, tammi- ja helmikuun lehtitilauksilla. Hufvudstadsbladetin tilaajat tilaavat lehtensä tyypillisesti vuodeksi kerrallaan.

"Näemme nyt, että peruutusten osalta Hbl:n tilaukset ovat huomattavasti paremmalla tasolla kuin viime vuosina."

KSF:n lehdissä on ollut yhä enemmän yhteistä sisältöä mediayhtiön strategisen päätöksen ja toimitusten väen vähennysten seurauksena.

Hufvudstadsbladetin kokonaistavoittavuus printissä ja verkossa oli viime vuonna 133 000 lukijaa.

KSF Media luopui helmikuun alussa Hufvudstadsbladetin verkon maksumuurista ja lanseerasi samalla uuden HBL 365 -uutissovelluksen. HBL 365 on maksullinen ja sovelluksessa on sisältöjä Hufvudstadsbladet-, Västra Nyland- sekä Öst Nyland -lehdistä.

Hbl:n maksumuuri ennätti olla ylhäällä vuodesta 2013. Uusi verkkosaitti edellyttää käyttäjiltään rekisteröitymistä. Teirin mukaan rekisteröitymisiä on kertynyt hyvin, mutta sivulatausten määrässä on edelleen tavoitteisiin nähden haastetta.

KSF Media on vaihtanut strategiaa, kun on huomannut, ettei aiempi ole vastannut asiakkaiden tarpeita ja käyttötapoja.

"Olemme oppineet sen, että nuoremmat lukijat eivät maksa journalistisista digisisällöistä, mutta haluamme kuitenkin tavoittaa heidät. Sitten ovat modernit digitaaliset kuluttajat, joilla on maksukykyä ja - halua. Heille tarjoamme HBL 365:ttä, jossa on paketissa kaikki sisällöt ja näköislehdet."

Rajusti tappiolla myös 2015

Tarvittaessa KSF Media muuttaa Teirin mukaan jälleen strategiaa. Asiakkaiden käytäntöjä ja tarpeita ei pysty muuttamaan.

"Elämme maailmassa, jossa on toimittava agiilisti (ketterästi)", Teir painottaa.

KSF Media Ab:n liiketappio lähes kaksinkertaistui vuonna edellisvuonna 6,8 miljoonaan euroon. Liikevaihtoa kertyi 26,5 miljoonaa euroa.

Yhtiö ei ole vielä virallisesti julkistanut vuoden 2015 tulostaan. Toimitusjohtaja Teir kertoo tappion olevan edellisvuoden tasolla, lähes seitsemän miljoonaa euroa.

Suomenruotsalaisen lehdistön tilannetta käsitellään televisiossa tiistaina 1. maaliskuuta kello 20 Yle Fem -kanavan Spotlight-ajankohtaisohjelmassa.

Korjaus 2.3. klo 8:16: Korjattu Östnylandin kirjoitusasu, aiemmin virheellisesti erikseen Öst Nyland.