Kuluttajat

Sampo Kyyrö 6.1. 19:20 päivitetty 3.3. 15:37

Huono arvostelu voikin lisätä myyntiä

Colourbox

Tutkimuksen mukaan ostopäätöksiin johtavat arvostelut ovat niitä, joissa ei ole annettu parasta arvosanaa. Suuntaus näkyy myös mainonnassa.

Huonoista arvosteluista voi olla myös hyötyä, kirjoittaa TechCrunch.

Tuotemerkit tähtäävät myynnin parantamiseksi usein mahdollisimman hyviin arvosteluihin etenkin internetissä. Uuden tutkimuksen mukaan ostopäätöksiin johtavat kuitenkin usein nimenomaan arvostelut, joissa ei ole annettu parasta mahdollista arvosanaa.

Hiljattain tehty data-analyysi tutki asiakkaiden arvosteluiden vaikutusta ostopäätöksiin 40 eri tuotekategoriassa. Northwestern-yliopiston yhdessä PowerReviews-yrityksen kanssa tekemässä analyysissä selvisi, että kohtuullisissa määrin saadut huonommat tuotearvostelut itse asiassa auttoivat kasvattamaan tuotteiden myyntiä.

Arvostelut vaikuttivat eniten 4,2-4,5 tähteä viidestä saaneiden tuotteiden myyntiin. Syynä tähän pidetään kuluttajien skeptistä asennetta, jossa viisi tähteä viidestä saaneita tuotteita pidetään liian hyvinä ollakseen totta. Vähätähtisemmät arvostelut siis laskevat tuotteiden tähtiluokitusta, mutta parantavat myyntiä.

Sama suuntaus näkyy myös mainonnassa sekä arvostelusivustoilla. Myös huonompien arvosanojen julkaiseminen lisää yritysten tai internetsivustojen avoimuutta ja viestittää kuluttajille, että julkaistut arvostelut eivät ole suodatettuja tai keinotekoisia.

Northwestern-yliopiston tutkimuslaitoksen Tom Collinger antaa kolme toimintaohjetta arvostelujen suhteen. Hän suosittelee, että asiakkaille annettaisiin mahdollisuus luokitella arvosteluita eri tavoin. Tämän lisäksi Collinger painottaa arvosteluiden sisällön arvostamista sekä myös negatiivisten arvosteluiden pitämistä saatavilla.

Lähde: Tekniikka&Talous

Kommentti

09.12.2016 11:36

Ylen vajaa kuva

Alaispäälliköt ylistävät Ylen päätoimittajaa Atte Jääskeläistä avoimin kirjein. Työntekijöiden ääni puuttuu vielä.