Brändiuudistukset

Laura Kukkonen 21.2. 09:17 päivitetty 3.3. 15:39

Ihana häilyy kornin ja aidon rajamailla - "Design nojaa imelyyteen, mutta on vahva"

Arla

Kuudes Kerros uudisti Arlan Ihana-jogurttien ilmeen. Ystävänpäivänä startanneesta mainoskampanjasta vastaa 358.

Meijeriyhtiö Arlan Ihana-jogurttituoteperhe on saanut uuden ilmeen ja uusia jäseniä. Mustat pakkaukset saapuivat kauppoihin helmikuun alussa ja brändiuudistuksen kampanja alkoi ystävänpäivänä.

Pakkausuudistuksesta ja designista vastaa Kuudes Kerros ja mainontaa toteuttaa 358, molemmat Arlan luottotoimistoja. Lisäksi mukana on mediatoimisto Carat.

Brändiuudistusta työstänyt Kuudennen Kerroksen Tomas Rosenquist kertoo, että Ihanan suunnittelussa poikkeuksellista oli benchmarkien hakeminen täysin muista tuotekategorioista. Jogurteille tavoiteltiin uutta asemointia herkuttelutuotteena. Tuotteisiin on haettu inspiraatiota jäätelöistä ja makeisista.

"Ihana-sana on sinänsä hieno, mutta se voi olla myös vähän imelä. Pyörimme sen ympärillä ja mietimme, mitä voimme tehdä. Design nojaa samalla siihen imelyyteen, mutta on yksinkertainen ja vahva", Rosenquist kertoo M&M:lle.

Kun pakkauksen ilme oli valittu, Kuudes Kerros alkoi kehittää tuotteiden ja pakkausten kommunikaatiota.

"Purkeissa on mukana erilaisia tarinoita, jotka puhuttelevat kuluttajaa monenlaisten ihanien asioiden kanssa. Ne ovat kornin ja aidon rajamailla, mutta pilke silmäkulmassa."

Pakkaukset ovat saaneet "ansaittua huomiota" sosiaalisessa mediassa. Design ja tekstit ovat vedonneet muun muassa Instagramin käyttäjäkuntaan.

Kuluttajat olivat vahvasti mukana jo uudistuksen suunnitteluvaiheessa. Arla testasi uusia makuja ja kreikkalaistyyppisiä jogurtteja makutesteissä ja samalla selvitettiin, mikä visuaalinen ilme toimii parhaiten.

Haastaja erottuu hyllyllä

Mustat pakkaukset erottuvat kaupan jogurttihyllyssä. Väristä käytiin keskustelua, mutta sen todettiin olevan kokonaisuuden kannalta paras ratkaisu.

"Emme halunneet tinkiä siitä emmekä kokeneet sitä ongelmana. Halusimme designiin mystisyyttä ja luksus-viitteitä."

Kuudes Kerros on suunnitellut Arlalle myös mustat pakkaukset proteiinituotteille.

"Nämä ovat kuitenkin aika erilaisia tuotteita, eivätkä ne välttämättä tule olemaan ihan vierekkäin hyllyssä", Rosenquist kertoo.

Ihana-jogurttien ensimmäinen kampanjalähtö kestää viisi viikkoa ja näkyy televisiossa, verkossa, printissä ja isosti ulkomainonnassa.

Maistatuksiin ja myymälänäkyvyyteen on uudistuksen myötä "satsattu poikkeuksellisen paljon", kertoo Arlan markkinointijohtaja Saija Moisio M&M:lle. Kokonaisuudessa kampanja kestää tämän vuoden ajan.

Moisio kertoo, että Arlan tavoitteena on haastajana "tehdä asioita vähän eri tavalla". Ihana-jogurteissa onkin mukana keskivertoa erikoisempia makuvaihtoehtoja, kuten veriappelsiini & inkivääri tai mango & chili.

"Olemme asemoineet tuotteen myös niin, että se olisi vähän terveellisempi herkuttelutuote kuin vaikka suklaapatukka. Suomalainen kuluttaja ottaa yleensä yhteyttä reklamoidakseen, mutta Ihana on siinä mielessä kiva poikkeus, että olemme saaneet paljon hyvää palautetta kuluttajilta", Moisio kertoo.

Ihanan uudistus ja pakkausmuotoilu on nostettu myös Vuoden Huippujen shortlistalle.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Media

26.09.2016 16:30

MTV valitsi Koskiselle seuraajat

MTV:n talous- ja strategiajohtajan pestistä lähteneen Jani Koskisen tehtävät on järjestely uudella tavalla. Nyt tontti on jaettu kahdelle johtajalle.