Verkkokauppa

M&M 10.10. 16:17 päivitetty 10.10. 16:19

Ikea on aloittamassa yhteistyön suuren verkkokauppajätin kanssa – kyseessä voi olla Amazon tai Alibaba

Colourbox

Ikea Oy:n asiakkuusjohtaja Tarja Sallanen vahvisti M&M:lle kesäkuussa, että ketju on käynyt keskusteluja Amazonin kanssa.

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori Lasse Mitronen kuvailee ruotsalaisen Ikean viimeistä vetoa ”varsin juoniksi”.

Ikea on aloittamassa yhteistyön suuren verkkokaupan, kuten Amazonin tai Alibaban, kanssa. Inter Ikean toimitusjohtaja Torbjörn Lööf kertoi asiasta Financial Timesissä tiistaina, mutta ei paljastanut, kumpi uusi yhteistyökumppani on.

Ikea Oy:n asiakkuusjohtaja Tarja Sallanen vahvisti M&M:lle kesäkuussa, että ketju on käynyt keskusteluja yhteistyön aloittamisesta yhdysvaltalaisen Amazonin kanssa.

"Ikea-konsernilla on suunnitelma tämänkaltaisesta toiminnasta tulevaisuudessa. Yhteistyötä suunnitellaan Ikeassa globaalilla tasolla", Sallanen kommentoin.

Lööf kuvaili yhteistyön alkamista Ikea suurimmaksi kuluttajarajapinnan muutokseksi sitten koko ketjun perustamisen. Strategiamuutoksen taustalla on kuluttajien vähentyneet vieraillut keskustojen ulkopuolella sijaitsevissa myymälöissä.

"Yhteistyö tuo Ikealle koko kuluttajalogistiikkaketjun hallinnan eli nyt myös sen viimeisen mailin, puuttuneen lonkeron", sanoo Mitronen.

Verkkokaupasta ostoksensa tilaava asiakas saa nyt tilauksensa halutessaan kotiovelle asti.

Mitrosen mukaan nyt kerrottu yhteistyökuvio on mielenkiintoinen siksikin, että Ikealla on jo verkkokauppa. Hänen mukaansa viimeisen mailin verkkopalvelun avulla Ikea rakentaa brändiään ja kerää arvokasta tietoa siitä, kannattaako jollekin uudelle alueelle, esimerkiksi Kiinassa, avata kivijalkamyymälä.

"Tämä on myös luultavasti halvin tapa opetella verkkokauppaa isossa mittakaavassa."

Hän muistuttaa, että Ikean tuotteet ovat valmiiksi pakattuja ja koodattuja, eli valmiita kuljetettaviksi. Ikea itse puhuu litteistä paketeista (flat pack).

Myös suomalainen kauppakonserni Kesko ilmoitti vastikään aloittavansa yhteistyön kiinalaisen Alibaban kanssa Kiinassa. Keskon mukaan tavoitteena on paitsi viedä suomalaisia elintarvikebrändejä Kiinaan myös hakea oppia "verkkokaupan globaalilta edelläkävijältä".

Mitrosen mukaan Keskon ja Ikea suunnitelmissa on paljon yhtäläisyyksiä. Erona kuitenkin on, että Ikea myy verkossakin omia tuotteitaan, Kesko lähinnä elintarviketeollisuuden tuotteita.

"Joissain vaiheessa joku valmistaja saattaa kysyä, mihin Keskoa tässä tarvitaan.”

Lähde: Talouselämä

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö