Nimitykset

Aleksi Ylä-Anttila 6.10. 13:05 päivitetty 6.10. 13:08

Ilkka Mattilasta Smartumin myynti- ja markkinointijohtaja: "Työhyvinvoinnin parantaminen yksi nopeimmista keinoista parantaa Suomen kilpailukykyä"

Ilkka Mattilan arvion mukaan työhyvinvointiin Ei kiinnitetä Suomessa tällä hetkellä tarpeeksi huomiota.

Ilkka Mattila on nimitetty hyvinvointipalveluja työelämän käyttöön kehittävän Smartumin myynti- ja markkinointijohtajaksi 9.10. alkaen.

Viimeksi Ilkka Mattila on työskennellyt SOK:n palveluksessa tittelillä Head of Marketing Process. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa Granon myynti- ja markkinointijohtajana.

Smartumin organisaatiossa Mattilaa kiinnostaa mahdollisuus kehitystyöhön. Hän kuvaa itseään johtajaksi, joka viihtyy parhaiten silloin, kun yrityksen toiminnassa on kehittämisen varaa.

"Minun on vaikea lähteä sellaiseen paikkaan töihin, missä kaikki on hyvin. Haluan lähteä taloon, jossa on tehtävä uudistuksia. Smartumilla on hyvä maine ihmisjohtamista arvostavana sekä ihmisten ja työntekijöiden hyvinvointiin panostavana talona. Minulle on todella tärkeää, että johtaminen lähtee ihmisten, ei asioiden, kautta", Mattila sanoo.

Mattila kertoo tuntevansa Smartumin toimitusjohtaja Tommi Rytkösen pitkältä ajalta. Kaksikon näkemykset johtamisesta ja markkinoinnista ovat Mattilan mukaan hyvin samansuuntaiset. Hän lähtee innolla ja mielenkiinnolla auttamaan Rytköstä yrityksen uudistamisessa.

"Viihdyn parhaiten silloin, kun ilmassa on muutosjohtamisen tuulia. Sekä Smartumin tuotetarjoama että etenkin markkinointi pitää kääntää digiaikaan. Tämä on varmaan ensimmäinen myynnin ja markkinoinnin haaste, johon tartumme."

Suomessa kaksi leiriä

Myynnin ja markkinoinnin parissa pitkään työskennellyt Mattila arvioi, että suomalaisella markkinoinnin kentällä on kahdenlaisia toimijoita.

Toinen ryhmä koostuu yrityksistä, jotka ymmärtävät digitalisaation merkityksen ja sen, että markkinoinnin fokus tulee kääntää varsinaisesta markkinoinnista siihen lisäarvoon, jota markkinointi voi liiketoiminnalle tuottaa. Toisessa leirissä ei tätä ymmärrystä Mattilan kokemuksen mukaan ole.

"Toinen porukka kuuluu niihin, jotka rumasti sanoen ajelevat edelleen vanhoilla valoilla. Markkinointi on heille enemmän tai vähemmän heikosti perusteltava kuluerä, jonka nyt vain pitää olla tietty osuus liikevaihdosta", Mattila toteaa.

Kun markkinointia tehdään oikein, sitä ei pidetä Mattilan näkemyksen mukaan vain "laatikollisena kivoja jippoja", jotka sijoitetaan eri paikkoihin.

"Markkinoinnin pitää integroitua hyvin tiukasti kiinni koko yrityksen liiketoimintaan. Muuten tulee noutaja."

Smartum on saanut viime aikoina rinnalleen vahvoja kirittäjiä ja haastajia, jotka Smartumin tavoin kehittävät hyvinvointipalveluja työelämän käyttöön. Tämä on Mattilan mielestä positiivinen asia, sillä työhyvinvointiin ei hänen kokemuksensa mukaan kiinnitetä Suomessa tällä hetkellä riittävästi huomiota.

"Minun mielestäni työhyvinvoinnin parantaminen olisi yksi nopeimmista keinoista parantaa Suomen kilpailukykyä. Tämä on minun mielipiteeni, joka perustuu kokemukseen. Uskon vahvasti siihen, että mitä paremmin ihminen voi työssään, sen parempia tuloksia saada aikaan."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö