JSN

M&M 18.2. 15:03 päivitetty 3.3. 15:39

Iltalehti sai kolme JSN:n neljästä langettavasta päätöksestä

Iltalehden langettavista päätöksistä kaksi tuli piilomainontaan liittyen. Lisäksi Suomen Kiinteistölehti sai langettavan vastineen julkaisematta jättämisestä.

Julkisen sanan neuvosto käsitteli kokouksessaan keskiviikkona yhteensä kymmenen kantelua. Neuvosto antoi kuusi vapauttavaa päätöstä ja neljä langettavaa.

Iltalehti sai yhteensä kolme langettavaa päätöstä. Suomen Kiinteistölehti sai langettavan päätöksen siitä, että jätti julkaisematta jo lupaamansa ja hyväksymänsä vastineen.

Iltalehti sai piilomainonnasta langettavan päätöksen kahdessa jutussa. Ensimmäisessä lehti oli julkaissut blogin, jossa kehuttiin kritiikittömästi kahvinkeitintä. Jutussa luvattiin arpoa keitin juttua kommentoineiden lukijoiden kesken. Yhteistyö keitinvalmistajan kanssa mainittiin vasta lopussa, tekstin sisällä. Tekstin sisältä avautui useita linkkejä myyjän sivulle. Kyseessä oli JSN:n mukaan blogin muotoon kirjoitettu mainos.

Jälkimmäinen piilomainonta-juttu koski artikkelia, jossa lehti kertoi rakenteilla olevasta maailman suurimmasta risteilyaluksesta. JSN toteaa, että juttu oli tehty valmistajan ehdoilla ja se oli mainosmainen.

Kolmas Iltalehden saama langettava liittyi tapaukseen, jossa Iltalehti julkaisi kännykkävideon opettajan voimankäytöstä välituntitappelun jälkeen. Lehti kysyi videon otsikossa opettajasta Toimiko oikein?, mutta se oli leikannut videon taustalla kuuluvasta puhelinhaastattelusta olennaisen kohdan, jossa opettaja perusteli toimintaansa. Huolimattoman editoinnin vuoksi voimankäytön motiivi jäi epäselväksi, eikä yleisölle kerrottu, että opettaja halusi estää oppilasta jatkamasta väkivaltaista käytöstään.

Opettaja oli videolta tunnistettavissa. Lehti seurasi uutisissaan, kuinka tapauksesta alkoi poliisitutkinta ja kuinka opettaja sai lopulta puhtaat paperit. Nämä jutut linkitettiin alkuperäiseen uutiseen vasta lähes kaksi viikkoa myöhemmin, kun lehti sai JSN:stä vastauspyynnön kanteluun.

Vapauttavan päätöksen saivat Satakunnan Kansa, Turun Sanomat, Savon Sanomat, Ilta-Sanomat, Yle Radio 1 sekä Iltalehti. JSN kehottaa Yleä kertaamaan virheen korjaamiseen liittyviä käytäntöjä.

Lisäksi neuvosto merkitsi tietoonsa kuusi puheenjohtajan tekemää vapauttavaa päätöstä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö