Sisältömarkkinointi

M&M 11.8.2015 07:54 päivitetty 4.2.2016 10:59

Instagram-markkinointi on hienovaraista - "Jos tuotesijoittelu on osa tarinaa, se on vähemmän vastenmielistä"

Kuvakaappaus Molly Steelen Instagram-tilistä.

Suosittujen Instagram-käyttäjien harjoittama brändiyhteistyö on salakavalaa ja miltei näkymätöntä. Insta-julkkikset tarjoavat kuluttajille elämäntapaa, jossa mainostajat haluavat olla mukana.

Kuvasovellus Instagramin suosituimmat käyttäjät tietävät suurten yleisöjensä arvon brändeille. Mainostajat taas saavat palvelun kautta mahdollisuuden olla kanssakäymisisssä kuluttajien kanssa orgaanisella tavalla.

"Jos tuotesijoittelua voidaan tehdä luonnollisella tavalla niin, että se on osa tarinaa, se on vähemmän vastenmielistä", sanoo Instargramissa suuren suosion saavuttanut, matkaileva valokuvaaja Molly Steele Quartzille.

Steele ei harjoita näkyvää mainontaa Instagramissa: hän ei käytä brändien hashtageja tai merkitse kuvaan bränditilejä. Mainonnan ja todellisuuden raja hämärtyy, kun esimerkiksi Steelen kuvissaan käyttämien vaatteiden tai aurinkolasien brändi hyödyntää omassa mainonnassaan Steelen suosiota.

Steele itse sanoo, että tekee yhteistyötä vain brändien kanssa, joiden takana on hänen henkilökohtaisia ystäviään, eikä raha vaihda omistajaa. Steele pitää huolta myös oman brändinsä vahingoittumattomuudesta.

"Olen tarkka siitä, että en myy itseäni tai ettei minusta tehdä halpamaista tienvarsimainosta. Haluan säilyttää lahjomattomuuden sekä työssäni että henkilökohtaisesti", Steele sanoo.

Mainostajien tarkoituksena on, että Steelen kuvissa näkyvät tuotteet herättävät kuluttajassa tiedostamattoman halun ostaa, kun tuotteet tulevat silmien eteen myymälässä. Steele myy mielikuvia jännittävistä kokemuksista, joihin kuluttaja voi osallistua käyttämällä samoja asusteita kuin Steele matkatessaan esimerkiksi junan katolla.

"Nämä tuotteet ovat alennuksessa"

Toiset Instagram-julkkikset eivät ole aivan yhtä hienovaraisia brändiyhteistyössään, vaikka yhteistyössä tuotettu sisältö solahtaakin luontevasti osaksi suositun käyttäjän kuvavirtaa.

Taiteilija Charmaine Olivian eteerisissä Instagram-kuvissa vilahtelee toisinaan mitä erilaisimpia tuotteita, joista osan hän kertoo olevan kätevästi alennuksessa. Hän julkaisee kuvia omista töistään ja itsestään yllään eri brändien tuotteita.

Steelellä on tällä hetkellä yli 51 400 seuraajaa, Olivialla liki 250 000. Kokonaisuudessaan Instagramilla on jo 300 miljoonaa käyttäjää.

Instagramissa brändit esiintyvät suosittujen, samaistuttavien, "siistien tyyppien" elämäntavan kautta. Kun kuluttajat haluavat olla kuin esikuvansa, he haluavat myös käyttää samoja tuotteita kuin he.