Mainonta

M&M 5.8.2015 13:38 päivitetty 4.2.2016 10:59

Instagramin mainonta muuttuu - haastaa Googlen ja Twitterin

Colourbox

Analyytikot povaavat Instagramin mainonnalle rakettimaista menestystä.

Instagram on muuttanut mainontansa API-datarajapinnalle. Business Insiderin mukaan muutoksen myötä Facebookin omistama kuvapalvelu kykenee lähes välittömästi muuntautumaan merkittäväksi mobiilimainonnan alustaksi ja haastamaan sekä Googlen että Twitterin.

Markkinoijat voivat nyt ensikertaa ostaa Instagram-mainontaa ja suunnitella Instagram-markkinointiaan aiempaa automaattisemmalla tavalla. Aiemmin Instagram-mainosten ostaminen vaati yhteydenottamista Instagramin myyntiedustajiin. Tämä tarkoitti, että Instagram-mainonta rajoittui vain niille brändeille, jotka halusivat panostaa siiihen sekä paljon rahaa että aikaa.

Uuden mainontapinnan myötä mainostajat voivat pian suunnitella Instagram-kampanjoita yhtäaikaa muiden digitaalisten mainoskampanjoiden kanssa sekä tarkkailla, suunnitella ja edistää Instagram-markkinoinnin aktiivisuutta alustalla muiden sosiaalisten medioiden ohella.

Analyytikot uskovat Instagramin nousevan erittäin merkittäväksi kanavaksi mainosalalla. Esimerkiksi eMarketer on ennustanut, että Instagramin mobiilimainonnan myynti nousee tänä vuonna 595 miljoonaan dollariin, ja vuonna 2017 Instagram tulee haastamaan Googlen ja Twitterin mobiilimainonnassa Yhdysvalloissa. Vuodelle 2017 eMarketer ennustaa Instagramille 2,81 miljardin dollarin mobiilimainonnan liikevaihtoa.

Bank of American investointihaara Merril Lynch puolestaan ennusti heinäkuussa, että Instagramin mainonnan liikevaihto voi yltää liki 1 miljardiin dollariin vuonna 2017 ja peräti 3,86 miljardiin vuoteen 2020 mennessä.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.