Instagram

Mari Kaislaniemi 28.7.2015 14:08 päivitetty 4.2.2016 10:59

Instagramin mobiilimainonta ohittaa Googlen ja Twitterin lähivuosina - myynti lähes 600 miljoonaa dollaria tänä vuonna

Colourbox

Instagramin mobiilimainonnan liikevaihto kasvaa 2,81 miljardiin dollariin vuonna 2017, arvioi tutkimusyhtiö eMarketer.

Kuvanjakopalvelu Instagramin mobiilimainonnan myynnin arvioidaan olevan tänä vuonna 595 miljoonaa dollaria, kertoo tutkimusyhtiö eMarketer.

Ensimmäisessä Instagramiin liittyvässä raportissaan eMarketer kertoo palvelun mainosmyynnin kasvavan tänä vuonna ja lähivuosina reippaasti.

Tämän vuoden heinäkuusta lähtien Instagramin mainostyökalut ovat olleet käytössä USA:n lisäksi vain seitsemässä maassa: Australiassa, Brasiliassa, Isossa-Britanniassa, Japanissa, Kanadassa, Ranskassa ja Saksassa.

"Instagramin avautuminen mainostajille avaa patoutuneen kysynnän. Uusien toimintojen julkistaminen lähikuukausina aiheuttaa sen, että vuoden 2015 loppuun mennessä Instagramilla on useita uusia mainostyökaluja isoille ja pienille mainostajille", kertoo eMarketerin pääanalyytikko Debra Aho Williamson.

Vuonna 2017 Instagramin globaalin mobiilimainonnan myynnin uskotaan nousevat 2,81 miljardiin dollariin. Mainosmyynnin osuus olisi 10 prosenttia Instagramin emoyhtiön Facebookin koko globaalista mainosliikevaihdosta.

Tänä vuonna Instagramin osuus Facebookin globaalista mobiilimainosmyynnistä on arvioiden mukaan viisi prosenttia ja osuus nousee 14 prosenttiin vuonna 2017, ennustaa eMarketer. Yhdysvalloissa vastaavat osuudet ovat 10,7 prosenttia tänä vuonna ja 28 prosenttia vuonna 2017.

Tutkimusyhtiö ennustaa Instagramin mobiilidisplaymainonnan liikevaihdon ohittavan Googlen ja Twitterin Yhdysvalloissa vuonna 2017. Palvelun käyttäjämäärän kasvu tulee vaikuttamaan mobiilimainonnan kasvuun.

Viime vuonna Instagram nappasi Twitteriltä USA:n toiseksi suurimman some-palvelun tittelin. Vuonna 2014 Instagramia käytti 64,2 miljoonaa amerikkalaista, kun Twitterillä oli 48,4 miljoonaa käyttäjää USA:ssa.

EMarketerin ennusteen mukaan Instagram tulee lähivuosina keräämään enemmän mainostuloja USA:n markkinoilta kuin ulkomailta. Tämän vuoden mobiilimainonnan liikevaihdosta vain 30 miljoonaa dollaria, eli viiden prosentin osuus, tulee Yhdysvaltojen ulkopuolelta.

Instagramin pöytäkoneversiossa ei ole mainoksia, joten eMarketerin arviot koskevat ainoastaan Instagramin mobiilimainontaa.