Tapahtumat

Ville Perttula 11.8. 11:29 päivitetty 11.8. 15:06

Ivana Helsinki vie The Superwood Festivalin Aasiaan – Pirjo Suhonen: "Tässä viedään pala Suomea maailmalle"

Ivana Helsinki

Ivana Helsingin The Superwood Festival järjestetään lokakuussa Helsingissä. Tavoite on, että vuonna 2019 suomalaista elämäntyyliä ihaillaan vuonna 2019 Etelä-Koreassa.

Vaatteistaan tunnettu Ivana Helsinki järjestää lokakuussa Helsingissä The Superwood Festival -nimisen, kaksipäiväisen festivaalin, joka yhdistelee musiikkia, taidetta, kasvisruokaelämyksiä ja asiantuntijoiden puheenvuoroja. Festivaali järjestetään järjestetään 1960-luvulla pankin kokouskeskukseksi rakennetussa Hotel Rantapuistossa Vuosaaressa.

Vaikka Ivana Helsinki ei ole järjestänyt kyseistä tapahtumaa vielä ensimmäistäkään kertaa, The Superwood Festivalia ollaan viemässä jo ulkomaille.

Ivana Helsingin tuottaja Pirjo Suhonen sanoo, että neuvottelut ovat jo käynnissä Etelä-Koreaan ja Japaniin. Suhosen mukaan Etelä-Korean yhteystyökumppani, monialayhtiö Lotte, on erittäin innostunut The Superwood Festivalin konseptista.

Suhonen selvittää, että festivaalin tarkoitus on viedä Suomea ulkomaille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tapahtumassa esiintyy suomalaisia artisteja ja syödään suomalaista ruokaa.

Aasian ensimmäinen The Superwood Festival järjestetään näillä näkymin Etelä-Korean pääkaupungissa Soulissa vuoden 2019 aikana.

"Etelä-Koreassa tapahtuma olisi haluttu järjestää jo ensi vuoden aikana, mutta pidän vuotta 2019 realistisempana ajankohtana. Siellä on hypeä skandinaavista kulttuuria kohtaan. Tarkoitus on, että voit mennä Soulissa Helsinkiin viikonlopuksi. Tässä viedään pala Suomea maailmalle."

Japanissa neuvottelut ovat käynnissä Yagi Tsushon -yhtiön kanssa, mutta Japanin-festivaalin ajankohta ei ole vielä selvillä.

"Etelä-Koreassa Skandinavia on tuttu asia, mutta Japanissa Suomi on vakiintunut käsite. Japanissa ei ole koskaan järjestetty tällaista kokonaisvaltaisesti urbaania Suomea edustavaa festivaalia. Yhteistyökumppanimme Yagi Tsusho on innoissaan tästä."

Ei ole sattumaa, että Ivana Helsinki suuntaa katseensa ensimmäisenä itään. Etelä-Korean ja Japanin ovat Suomen ohella Ivana Helsingin tärkeimmät markkinat. Suhonen kertoo, että Ivana Helsinki on vienyt tuotteitaan Japaniin 18 vuoden ajan.

Etelä-Korean pääkaupunki sopii Suhosen mukaan erittäin hyvin Aasian valloituksen aloituspaikaksi.

"Aasiassa seurataan, mitä Soulissa tapahtuu. Jos jonkun jutun pystyy tekemään menestyksekkäästi Soulissa, se apinoidaan positiivisella tavalla Tokioon ja Kiinaankin. Soul on hyvä paikka aloittaa trendilähtöisiä juttuja."

Mukaan tapahtumabisnekseen

Noin vuosi sitten Ivana Helsinki tiedotti liiketoimintansa uudesta suunnasta. Yritys ilmoitti luopuvansa sesonkimallistoista ja tuovansa uusia tuotteita verkkokauppaansa joka viikko. Samalla Ivana Helsinki kertoi, että se alkaa järjestää tapahtumia ja tilaisuuksia.

Suhonen sanoo, että The Superwood Festival päätettiin järjestää, koska Suomesta puuttui lokakuuhun ajoittuva, aikuisille ihmisille suunnattu festivaali. Suhosen mukaan tapahtuman eräänlaisena innoittajana on käytetty Yhdysvalloissa Nevadassa keskellä autiomaata järjestettävää Burning Man -festivaalia.

Paola ja Pirjo Suhonen | Kuva: Pasi Liesimaa / IL

 

The Superwood Festivalin järjestäminen on Suhosen mukaan merkittävä taloudellinen satsaus Ivana Helsingille. Panostus on kuitenkin helppo ymmärtää, sillä Ivana Helsinki on rakentamassa brändiä yrityksen liiketoiminnan uudelle suunnalle. Suhonen toteaa, että esimerkiksi joogakursseilla tai biisinkirjoitusviikonlopuilla ei tavoitella suurta voittoa, mutta niillä on arvoa yrityksen brändille.

"Monet tapahtumistamme ovat olleet hyvin lokaaleja. Ei niihin välttämättä nyt Etelä-Koreasta asti ihmisiä tule."

Nyt tavoitteet ovat erilaiset. Suhosen toteaa, että festivaalin järjestäminen on varteenotettavaa bisnestä. Ivana Helsinki vaikuttaa kuitenkin uskovan festivaaliin, sillä se järjestetään Helsingissä myös ensi vuonna "99 prosentin varmuudella".

"Katsotaan mitä viivan alle jää tämän ensimmäisen tapahtuman jälkeen."

Tapahtumien kaltaiset aineettomat tuotteet ovat Suhosen mukaan välttämättömyys lifestyle-brändille, koska yrityksen ideologia ei välity vain myymällä tavaraa.

"Lifestyle-brändi ei olla vain sellainen, jolla on tavaraa myynnissä, vaan sen pitää oikeasti järjestää tapahtumia ja tilaisuuksia, joissa se lifestyle vahvistuu. Se ei voi vahvistua vain ostamisen kautta."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Kommentti

13.12.2017 11:50

Raha ei Suomessa ole todellakaan halpaa

Pikaluotoille on säädetty korkokatto, mutta säätely koskee vain alle 2 000 euron luottoja. Pikavippiyhtiöt ovat oppineet nopeasti leipomaan paketteja, jolla tuon rajan voi kiertää.