Twitter

M&M 18.1. 08:01 päivitetty 3.3. 15:37

Jack Dorsey on valmis "muuttamaan kaiken" Twitteristä

Colourbox

Twiittien merkkimäärän kasvattaminen 10 000 merkkiin olisi perusteiden muuttamista merkittävällä tavalla.

Twitterin toimitusjohtaja Jack Dorsey on valmis tekemään mullistavia muutoksia mikroblogipalvelussa.

Viime vuonna ollessaan väliaikainen toimitusjohtaja Dorsey totesi toisen vuosineljänneksen tuloksen julkistamisen yhteydessä, että yhtiö jatkaa "perusteidensa kyseenalaistamista, jotta palvelun käyttö on vaivattomampaa ja se on yhä useamman ihmisen saavutettavissa".

Yksi Twitterin perusteista on twiittien pituus: ne ovat aina olleet 140 merkin mittaisia.

Dorseyn mukaan Twitterin perinteinen 140 merkin raja saattaa rajoittaa liikaa Twitterin käyttäjäkuntaa, ja itseasiassa ilman sitä Twitter pärjäisi paremmin. Yhtiö harkitseekin rajan siirtämistä jopa 10 000 merkkiin.

Facebook nosti statuspäivitysten merkkirajaa 60 000 merkkiin jo vuosia sitten, mutta kukaan ei ole silti valittanu liian pitkistä päivityksistä Facebookin uutisvirrassa.

Twitterissä 140 merkin raja on kuitenkin niin oleellinen osa palvelua, että puheet 10 000 merkin twiiteistä ovat suututtaneet jotkut käyttäjistä.

Samaan aikaan käyttäjät valittavat aina joka kerta, kun joko Twitter tai Facebook tekee palveluunsa muutoksen, jonka myötä palvelu muistuttaa edes hieman kilpailijan palvelua.

The Motley Fool -verkkosivuston mukaan on kuitenkin luonnollista, että molemmissa some-palveluissa on yhtäläisyyksiä, sillä molemmat pyrkivät kasvattamaan käyttäjämääriään ja käyttäjien osallistamista.

Viime aikoina Twitterin käyttäjämäärät eivät ole kasvaneet lähes ollenkaan, jonka vuoksi palvelu on lanseerannut jatkuvasti uusia toimintoja houkutellakseen uusia käyttäjiä.

The Motley Fool -sivusto pohtiikin, että auttaisiko twittien merkkimäärän kasvattaminen 10 000 merkkiin uusien käyttäjien hankkimisessa.

Ainakin rajoitetusta merkkimäärästä huolissaan olevat ihmiset saattaisivat helpommin liittyä Twitteriin, verkkosivusto arvioi.

Pidemmät merkkimäärät toisivat myös esimerkiksi eri medioille mahdollisuuden julkaista uutisiaan suoraan twiiteissä, samaan tapaan kun Facebookilla on Instant Articles -toiminto, jossa uutiset kerrotaan suoraan päivityksessä.

10 000 merkin twiitit tarjoaisivat myös Twitterille enemmän dataa analysoitavaksi. Dataa voitaisiin käyttää hyväksi muun muassa mainosten kohdentamisessa. Pitkät twiitit myös tarjoaisivat mahdollisuuden näyttää käyttäjille enemmän mainoksia.

Vaikka twiittien merkkirajan kasvattaminen muuttaisi yhtä Twitterin perusteista, niin se ei The Motley Foolin mukaan muuttaisi yhtiön johdon tavoitetta: "antaa kaikille vaikutusvalta luoda ja jakaa ideoita ja tietoa välittömästi, ilman esteitä".