Kulttuuri

M&M 13.9. 08:15 päivitetty 14.9. 09:26

Jätä jälki -kampanja toi nuoret osaajat yhteen: "Tarinamme oli aidosti kiinnostava"

Kuvakaappaus Lenovon kampanjavideolta
Rap-artisti Tiger Hoods eli Tiikeri on toinen Jätä Jälki -kampanjan musiikkikategorian voittajista.

Lenovo, WKND-festival ja Blockfest etsivät kevään aikana oman alansa erikoisosaajia musiikin, muotoilun, pelisuunnittelun, muodin ja sosiaalisen median parista. Kolmikantayhteistyön malli syntyi osana Jätä jälki -kampanjaa.

Hankkeen lisäpanoksena oli se, että nuoret kyvyt pääsevät työskentelemään alallansa jo kannuksensa ansainneiden konkareiden kanssa.

Creator Crew -tiimin ammattilaisiin kuuluivat muun muassa musiikkituottaja ja DJ Alex Mattson, tamperelainen rap-duo Millionaire Men, huonekalubrändi TEBIANin takana oleva suunnittelija Teppo "Tebian" Lakaniemi, radiojuontaja ja somepersoona Jekku Berglund ja pelisuunnittelija Karoliina Korppoo.

Tietokonevalmistaja Lenovon tavoitteena oli luoda foorumi, missä omaa osaamistaan pääsee saamaan esille ja myös arvioitavaksi.

Avoimesta hausta valitut voittajat ideoivat, suunnittelivat ja toteuttivat yhdessä Creator Crew -tiimin kanssa tuotteet tai teokset, jotka julkaistiin elokuussa Weekend Festival ja Blockfest –festivaaleilla.

Tämän lisäksi voittajat pääsivät mukaan kehittämään ja tuomaan omaa sisältöä kahdelle merkittävälle festivaalille millenniaalien keskuudessa.

"Esimerkiksi musakategorioiden voittajat EBEN ja Tiikeri saivat omat slottinsa festareiden päälavoilta ja pääsivät esittämään omat kappaleensa jättiyleisölle, unohtamatta julkaisu-diiliä Universalin kanssa. Tämän kaltaiset tilaisuudet avautuvat artisteille vasta useiden vuosien työn jälkeen jos silloinkaan", kommentoi WKND-festivaalien markkinointijohtaja Jyri Heikkinen tiedotteessa.

Kampanja ei rajoittunut pelkästään fyysisiin tapaamisiin. Lenovon Suomen ja Baltian markkinointipäällikkö Jani Hermansson kertoo sosiaalisen median olleen alusta saakka keskeinen osa hanketta.

"Tarinamme oli aidosti kiinnostava ja Creator-tiimimme sisällöt onnistuivat luomaan satoja tuhansia kohtaamisia  niin tapahtumissa kuin digitaalisissa pinnoissa. Sosiaalisen median hyödyntämiseen ja festivaalikokemuksen muotoiluun keskittynyt yhteistyö ylitti tavoitteet moninkertaisesti", kertoo Hermansson kertoo.

Jätä Jälki - projekti jatkaa vielä olemassa oloaan sosiaalisessa mediassa. Kampanjaan liittyvää sisältöä on mahdollista löytää avainsanalla #JätäJälki., Festivaalit olivat kuitenkin tekijöille ja osallistujille kampanjan huipennus. Muun muassa Zouseph’s vaatemerkki sai sunnittelemansa takin rap-artisti Tory Lanezin backstagelle.

"Mies intoutui asiasta ja veti oman keikkansa suomalaisten nuorten suunnittelema takki päällään", kertoo Blockfestien yhteistyökumppanivastaava Joni Siintovaara.

Kampanjan ideoinnista vastasi DDB Helsinki.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Mainonnan monitaho

22.09.2017 10:37

Tuula Kallio valittiin Mainonnan Monitahon saajaksi

Dagmarin Tuula Kallio on vuoden 2017 Mainonnan Monitaho -tunnustuksen saaja. Hän haluaa ohjata tunnustukseen kuuluvan MAT-säätiön stipendin startupille, joka edistää tekoälyn ja teknologian hyödyntämistä markkinoinnissa. 5 000 euron arvoisen stipendin saavaa yritystä etsitään vielä.